Per Bolund (MP)

Avgången riksdagsledamot

Valkrets
Stockholms kommun
Titel
Fil.mag. biologi.
Född år
1971
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2021-11-30 – 2023-12-31
Ledig
2014-10-03 – 2021-11-30
Ordinarie
2011-09-16 – 2014-10-02
Ordinarie
2009-01-01 – 2010-10-04
Ledig
2008-09-01 – 2008-12-31
Ordinarie
2006-10-03 – 2008-08-31

Miljöpartiet de gröna

Språkrör
2019-05-04 – 2023-11-18

Näringsutskottet

Ledamot
2006-10-10 – 2010-10-04

Finansutskottet

Suppleant
2022-01-11 – 2022-09-26
Ledamot
2011-09-19 – 2014-09-29

Trafikutskottet

Ledamot
2023-11-22 – 2023-12-31
Suppleant
2009-01-13 – 2010-10-04
Suppleant
2006-10-10 – 2008-10-01

Försvarsutskottet

Suppleant
2009-01-13 – 2010-10-04
Suppleant
2006-10-24 – 2008-10-01

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2022-10-12 – 2023-12-31
Suppleant
2009-01-13 – 2010-10-04
Suppleant
2007-12-14 – 2008-10-01

EU-nämnden

Suppleant
2022-10-12 – 2023-12-31
Suppleant
2022-01-11 – 2022-10-04
Suppleant
2009-01-13 – 2010-10-04
Suppleant
2006-10-24 – 2008-11-11

Krigsdelegationen

Ledamot
2022-10-11 – 2023-12-31
Ledamot
2020-01-23 – 2022-10-09

Utrikesnämnden

Ledamot
2022-10-04 – 2023-12-31
Ledamot
2021-12-10 – 2022-10-02

Finansdepartementet

Statsråd
2014-10-03 – 2021-02-04

Miljödepartementet

Miljö- och klimatminister
2021-02-05 – 2021-11-30

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 06–10 och 11–23. Ledamot näringsutskottet 06–10 och finansutskottet 11–14. Suppleant försvarsutskottet 06–08, trafikutskottet 06–08, EU-nämnden 06–10 och 21–23, miljö- och jordbruksutskottet 09–10 och 22–23 samt finansutskottet 22. Ledamot krigsdelegationen 20–23 och Utrikesnämnden 21–23. Språkrör Miljöpartiet de gröna 19–23. Statsråd (finansmarknads- och konsumentminister, biträdande finansminister), Finansdepartementet 141003–190121, statsråd (finansmarknads- och bostadsminister, biträdande finansminister) 190121–210205, statsråd (miljö- och klimatminister, vice statsminister), Miljödepartementet 210205–211130.

Föräldrar

Professor Lars Bolund och professor Christina Bolund, f. Trapp.

Utbildning

Gymnasieskola, naturvetenskaplig linje, Södra latin, Stockholm, 86–89. Fil.mag. biologi, Stockholms universitet och University of Stirling i Skottland 92–96. Forskarstudier i systemekologi, Stockholms universitet 00–02.

Anställningar

Forskningsassistent, Forskningsgruppen för miljöstrategiska studier 97–99. Politiskt sakkunnig, Näringsdepartementet 02–06.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, Miljömålsberedningen 06–09.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Stockholm 98–06. Ledamot, stadsdelsnämnd Maria-Gamla stan 94–98 och gatu- och fastighetsnämnden/trafiknämnden 98–06. Oppositionsborgarråd, Stockholms stad 10–11.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Styrelseledamot Stora Henriksvik AB.

Litteratur

"Ecosystem services in urban areas" i: Ecological Economics 1999 vol. 29, tillsammans med Sven Hunhammar.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Vårändringsbudget för 2013

    Vårändringsbudget för 2013

    Betänkande 2012/13:FiU21

    Statsbudgeten för 2013 ändras. Ändringarna gäller totalt 46 anslag inom 14 utgiftsområden. 39 anslag höjs och 7 anslag sänks. Ändringarna betyder att statsbudgeten ökar med 5,7 miljarder kronor. Den största förändringen sker i Sveriges avgift till EU som ökas med 3,7 miljarder kronor till 37,2 miljarder kronor. En orsak är att EU har antagit och planeras anta flera ändringsbudgetar. Anslaget till migration höjs med 1 miljard kronor till 10,5 miljarder kronor. Regeringen bedömer att fler personer än man tidigare beräknat kommer att söka asyl i Sverige under 2013. Därför kommer Migrationsverkets kostnader för prövningar och mottagande samt kommunernas och landstingens kostnader för stöd till asylsökande att öka. Höjningen finansieras delvis med att anslaget till biståndsverksamhet minskas med 709 miljoner kronor till 30,5 miljarder kronor. Anslaget till arbetsmarknad och arbetsliv ökas med 755 miljoner kronor till 68 miljarder kronor. Arbetsförmedlingen får mer pengar eftersom antalet nyanlända som är i behov av etableringsinsatser förväntas öka. En del av anslaget går till ersättning till arbetstagare i samband med att företag går i konkurs. Antalet anställda som blir uppsagda på grund av konkurs har ökat mer än väntat under 2013. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    35
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    13, 42 minuter
    Justering
    2013-06-04
    Debatt
    2013-06-17
    Beslut
    2013-06-18
  • med anledning av skr. 2012/13:130 Redovisning av AP-fondernas verksamhet t.o.m. 2012

    Motion 2012/13:Fi17 av Jonas Eriksson m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2012/13:Fi17 av Jonas Eriksson m.fl. MP med anledning av skr. 2012/13:130 Redovisning av AP-fondernas verksamhet t.o.m. 2012 MP048 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att regeringen snarast bör återkomma till riksdagen med
    Inlämnad
    2013-06-12
    Förslag
    7
    Utskottsberedning
    2013/14:FiU6
    Riksdagsbeslut
    (7 yrkanden): 7 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utvärdering av penningpolitiken för perioden 2010–2012

    Utvärdering av penningpolitiken för perioden 2010–2012

    Betänkande 2012/13:FiU24

    Finansutskottet har utvärderat Riksbankens penningpolitik för 2010-2012. Utskottet konstaterar att inflationen i genomsnitt har legat under inflationsmålet på 2 procent både under hela utvärderingsperioden 2010-2012 och under 2012. Samtidigt har resursutnyttjandet i ekonomin legat under den normala nivån. Med facit i hand tyder detta på att Riksbanken hade kunnat bedriva en något mer expansiv penningpolitik och kanske avstå från en del av räntehöjningarna under 2010 och 2011. Detta för att inflationen skulle komma närmare målet och resursutnyttjandet skulle bli högre under 2012.

    Men det är ingen självklar slutsats, konstaterar utskottet, givet den information som fanns vid de olika beslutstillfällena. Utvärderingen visar att varken Riksbanken eller andra ekonomiska bedömare tidigt förutsåg den snabba avmattningen i den internationella och svenska konjunkturen som kom under senare delen av 2011. När besluten om att höja räntan togs under 2010 och 2011 var Riksbankens och även andras prognoser över inflationens och tillväxtens utveckling betydligt mer positiva än vad som senare blev utfallet.

    Utskottet står fast vid sin tidigare bedömning att Riksbankens redogörelser bör innehålla fler slutsatser om huruvida penningpolitiken under perioden varit väl avvägd eller inte.

    Riksdagen godkände utskottets utvärdering.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    20, 82 minuter
    Justering
    2013-05-16
    Debatt
    2013-05-30
    Beslut
    2013-05-30
  • Stillbild från Statsministerns frågestund: Statsministerns frågestund

    Statsministerns frågestund

    Statsministerns
    Datum
    2013-05-23
  • med anledning av prop. 2012/13:99 Vårändringsbudget för 2013

    Motion 2012/13:Fi11 av Gustav Fridolin m.fl. (MP)

    Förslag till riksdagsbeslut 1.Riksdagen beslutar om ändrade ramar enligt tabellen i motionen. 2.Riksdagen avslår propositionen i fråga om anslaget 4:1 och ger regeringen till känna vad som anförs i motionen om behovet av en konsekvensbeskrivning innan ett nytt förslag läggs fram. Anslagsfördelning Utg.omr. Anslag Regeringens
    Inlämnad
    2013-04-29
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2012/13:FiU21
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • med anledning av prop. 2012/13:100 2013 års ekonomiska vårproposition

    Motion 2012/13:Fi15 av Gustav Fridolin m.fl. (MP)

    Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut 3 Vårbudget för en ny arbetslinje.4 1 Det ekonomiska läget 8 1.1 Finanskrisens svallvågor känns ännu av i Europa och USA 8 1.2Försvagning av de offentliga finanserna under de kommande åren 8 1.3 Arbetslösheten fortsatt hög, unga hårdast drabbade 9 1.4 Ökade inkomstklyftor
    Inlämnad
    2013-04-29
    Förslag
    12
    Utskottsberedning
    2012/13:FiU20
    Riksdagsbeslut
    (12 yrkanden): 12 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Statlig förvaltning och statistikfrågor

    Statlig förvaltning och statistikfrågor

    Betänkande 2012/13:FiU25

    Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiderna 2011 och 2012 om statlig förvaltningspolitik och statistik. Orsaken är främst att det redan pågår arbete inom flera av de områden motionerna tar upp. Motionerna handlar bland annat om effektiv offentlig förvaltning och gränsen för det offentliga åtagandet, staten som arbetsgivare samt mätetal, användarperspektiv och design i offentlig verksamhet. Andra motioner tar upp statens ägande i Akademiska hus, budgetpropositionens innehåll, pris- och löneomräkningen i staten, alternativ finansiering av infrastruktur och behov av ny statistik.

    Behandlade dokument
    30
    Förslagspunkter
    14
    Reservationer
    12 
    Anföranden och repliker
    9, 39 minuter
    Justering
    2013-03-12
    Debatt
    2013-03-27
    Beslut
    2013-04-10
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskning av EU-kommissionens meddelande om en plan för en djupgående och verklig ekonomisk och monetär union

    Granskning av EU-kommissionens meddelande om en plan för en djupgående och verklig ekonomisk och monetär union

    Utlåtande 2012/13:FiU29

    Finansutskottet har granskat EU-kommissionens förslag till färdplan för hur EU:s ekonomiska och monetära union, EMU, ska vidareutvecklas och fördjupas. EU-kommissionen har en vision om att EU-ländernas ekonomiska beslut bör samordnas och godkännas på EU-nivå, att det ska utfärdas gemensamma euro-obligationer och att det ska finnas en fristående EU-budget. Det innebär att omfattande finanspolitiska befogenheter förs över till EU-nivå. Men allt går inte att genomföra med en gång, menar kommissionen, och i förslaget ingår åtgärder på kortare och längre sikt.

    Utskottet anser att det är viktigt för Sverige att EMU fungerar väl eftersom utvecklingen inom euroområdet påverkar den svenska ekonomin. Utskottet konstaterar att åtgärderna i kommissionens plan endast beskrivs på ett övergripande sätt. Därför är förslagen svåra att bedöma och värdera. Utskottet konstaterar dock att kommissionens plan innebär att den ekonomiska politiken i EU centraliseras betydligt. Det är en mycket oroande utveckling, menar utskottet. Utskottet anser att EU-ländernas befogenheter inte får försvagas vad gäller budget, skatter, arbetsmarknads- och socialpolitik. En sådan utveckling skulle också riskera att öka avståndet mellan euroländerna och övriga EU-länder. Utskottet lyfter också frågan om demokratisk legitimitet, eftersom flera av kommissionens förslag skulle kräva ändringar i EU-fördragen. Det är viktigt att det blir en bred debatt och att de nationella parlamenten får en central roll i den fortsatta behandlingen, påpekar utskottet. Riksdagen lade utlåtandet till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet. Därefter skickades utlåtandet för kännedom till EU-kommissionen och till Regeringskansliet.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    15, 73 minuter
    Justering
    2013-03-12
    Debatt
    2013-03-27
    Beslut
    2013-04-10
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Hanteringen av stora statliga företagsköp

    Hanteringen av stora statliga företagsköp

    Interpellation 2012/13:277 av Bolund, Per (MP)

    den 15 februari Interpellation 2012/13:277 Hanteringen av stora statliga företagsköp av Per Bolund MP till statsminister Fredrik Reinfeldt M Det har blivit alltmer tydligt att det som kallats Sveriges största företagsaffär, Vattenfalls köp av Nuon för 97 miljarder kronor 2009, var en riktigt dålig affär för Sveriges
    Inlämnad
    2013-02-15
    Besvarare
    Peter Norman (M)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Statsbudgeten som verktyg för att minska ekonomiska klyftor mellan kvinnor och män

    Statsbudgeten som verktyg för att minska ekonomiska klyftor mellan kvinnor och män

    Interpellation 2012/13:175 av Bolund, Per (MP)

    den 11 december Interpellation 2012/13:175 Statsbudgeten som verktyg för att minska ekonomiska klyftor mellan kvinnor och män av Per Bolund MP till finansminister Anders Borg M I årets budget har regeringen ett utrymme för reformer på 23 miljarder kronor. Av det går knappt en krona till satsningar på jämställdhet
    Inlämnad
    2012-12-11
    Besvarare
    Anders Borg (M)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Makulering av svenska utsläppsrätter

    Makulering av svenska utsläppsrätter

    Interpellation 2012/13:197 av Bolund, Per (MP)

    den 9 januari Interpellation 2012/13:197 Makulering av svenska utsläppsrätter av Per Bolund MP till finansminister Anders Borg M Under Kyotoprotokollets första åtagandeperiod, 20082012, fick Sverige möjlighet att öka utsläppen med 4 procent och fick därmed en lika stor tilldelning av utsläppsrätter assigned amount
    Inlämnad
    2013-01-09
    Besvarare
    Lena Ek (C)
  • med anledning av skr. 2012/13:48 Riksrevisionens rapport om skattekontroll av företag

    Motion 2012/13:Sk7 av Mats Pertoft m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2012/13:Sk7 av Mats Pertoft m.fl. MP med anledning av skr. 2012/13:48 Riksrevisionens rapport om skattekontroll av företag MP023 Sammanfattning Miljöpartiet ställer sig bakom Riksrevisionens rapport om rekommendationer rörande regeringens styrning av Skatteverket angående Skatteverkets skattekontroll
    Inlämnad
    2013-01-18
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2012/13:SkU21
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning

    Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning

    Betänkande 2012/13:FiU2

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen om drygt 16 miljarder kronor till samhällsekonomi och finansförvaltning för 2013. I den summan ingår även Riksrevisionens förslag till anslag för sin verksamhet.

    Sverige ska också vara med och höja kapitalet till Europeiska investeringsbanken, som är en fristående institution inom EU. Bankens huvudsyfte är att bidra till en balanserad och störningsfri utveckling av EU:s inre marknad.

    Riksdagen godkände också:

    • investeringsplaner och låneramar för Statens fastighetsverk och Fortifikationsverket.
    • rörlig kredit i Riksgäldskontoret för Kammarkollegiet och Statens tjänstepensionsverk.
    • låneram i Riksgäldskontoret för att finansiera övertagandet av Statens järnvägars obligationsportfölj.
    • att Sjunde AP-fonden och Riksrevisionen ska få ta upp lån i Riksgäldskontoret.
    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    10
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    9, 38 minuter
    Justering
    2012-12-06
    Debatt
    2012-12-19
    Beslut
    2012-12-19
  • med anledning av prop. 2012/13:39 Fördraget om stabilitet, samordning och styrning inom ekonomiska och monetära unionen

    Motion 2012/13:Fi8 av Per Bolund m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2012/13:Fi8 av Per Bolund m.fl. MP med anledning av prop. 2012/13:39 Fördraget om stabilitet, samordning och styrning inom ekonomiska och monetära unionen MP021 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår regeringens proposition 2012/13:39 Fördraget om stabilitet, samordning och styrning inom
    Inlämnad
    2012-12-07
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2012/13:FiU28
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Redovisning av AP-fondernas verksamhet t.o.m. 2011

    Redovisning av AP-fondernas verksamhet t.o.m. 2011

    Betänkande 2012/13:FiU6

    Finansutskottet har granskat regeringens redovisning av AP-fondernas verksamhet under perioden 2001-2011. Under 2011 gjorde AP-fonderna en sammanlagd förlust på drygt 17 miljarder kronor. Orsaken var den svaga utvecklingen på aktiemarknaden under det senare halvåret. Kapitalet i fonderna minskade under 2011 med drygt 22 miljarder kronor till knappt 873 miljarder kronor. AP-fonderna har inte gett den avkastning som förväntades när de nya placeringsreglerna infördes i början av 2000-talet, något som utskottet redan tidigare konstaterat. Under perioden 2001-2011 har ingen av fonderna nått sina mål för avkastningen. En anledning är att finansmarknaderna har varit extremt turbulenta under det senaste årtiondet. Utskottet understryker att det är viktigt att pensionskapitalet förvaltas på ett kostnadseffektivt sätt. Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    6
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    16, 65 minuter
    Justering
    2012-11-22
    Debatt
    2012-12-06
    Beslut
    2012-12-11
  • med anledning av prop. 2012/13:46 Låneram för SAS AB

    Motion 2012/13:N10 av Jonas Eriksson m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2012/13:N10 av Jonas Eriksson m.fl. MP med anledning av prop. 2012/13:46 Låneram för SAS AB MP019 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår regeringens förslag om en låneram till SAS AB i Riksgälden om högst 749 miljoner kronor. Riksdagen begär att regeringen återkommer med ett förslag till
    Inlämnad
    2012-11-27
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2012/13:NU10
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Lån till IMF

    Lån till IMF

    Betänkande 2012/13:FiU17

    Riksbanken får ingå ett avtal om mer lån till Internationella valutafonden, IMF. Lånet gäller en kredit på 6,7 miljarder så kallade särskilda dragningsrätter, SDR. SDR är IMF:s speciella valuta- och räkneenhet, och 6,7 miljarder SDR motsvarar cirka 70 miljarder kronor.

    Den svenska bilaterala krediten är en del av en större förstärkning av IMF:s utlåningsresurser. Hittills har 39 länder utlovat bilaterala lån till IMF på sammanlagt drygt 461 miljarder dollar.

    IMF är enligt riksdagen en mycket viktig global finansiell institution. Riksdagen välkomnar därför förstärkningen av IMF:s resurser för att bland annat säkra en eventuellt ökad kreditefterfrågan till följd av bland annat skuldkrisen i euroområdet.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 40 minuter
    Justering
    2012-11-15
    Debatt
    2012-11-22
    Beslut
    2012-11-22
  • Höjd skatt på vattenkraft

    Skriftlig fråga 2012/13:122 av Bolund, Per (MP)

    den 20 november Fråga 2012/13:122 Höjd skatt på vattenkraft av Per Bolund MP till statsrådet Anna-Karin Hatt C Skatteverket planerar för närvarande att förändra taxeringsvärdena för vattenkraftverk inför år 2013. Dessa taxeringsvärden ska sedan gälla i sex år. Förändringen innebär att taxeringsvärdena stiger med
    Inlämnad
    2012-11-20
    Besvarare
    Anders Borg (M)
  • med anledning av prop. 2012/13:25 Investeringar för ett starkt och hållbart transportsystem

    Motion 2012/13:T11 av Åsa Romson m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2012/13:T11 av Åsa Romson m.fl. MP med anledning av prop. 2012/13:25 Investeringar för ett starkt och hållbart transportsystem MP016 Sammanfattning Miljöpartiet presenterar i denna motion ett förslag på inriktning av infrastrukturplaneringen där klimatmålen är styrande. Därför föreslår vi stora
    Inlämnad
    2012-11-07
    Förslag
    25
    Utskottsberedning
    2012/13:SkU19 2012/13:TU2
    Riksdagsbeslut
    (25 yrkanden): 24 avslag, 1 bifall,
  • med anledning av prop. 2012/13:30 Forskning och innovation

    Motion 2012/13:Ub5 av Åsa Romson m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2012/13:Ub5 av Åsa Romson m.fl. MP med anledning av prop. 2012/13:30 Forskning och innovation MP015 1 Sammanfattning Forskningspolitik handlar i grunden om två saker: hur forskningen ska organiseras och finansieras. Men det handlar också om vilka utmaningar vi ser framför oss där vi behöver forskningshjälp
    Inlämnad
    2012-11-07
    Förslag
    32
    Utskottsberedning
    2012/13:UbU3
    Riksdagsbeslut
    (32 yrkanden): 32 avslag

Filter

Valda filter