Peter Helander (C)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Dalarnas län
Titel
Egen företagare.
Född år
1961
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksbanksfullmäktige

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2016-01-11 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Ledamot
2019-03-14 – 2022-09-26
Suppleant
2018-10-02 – 2019-03-14
Suppleant
2016-01-13 – 2018-09-24

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
2016-01-13 – 2018-09-24

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03
Suppleant
2016-04-20 – 2018-09-24

Kulturutskottet

Suppleant
2018-10-02 – 2022-09-26

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Utrikesutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

EU-nämnden

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Riksbanksfullmäktige

Suppleant
2022-10-11 –
Ledamot
2018-10-09 – 2022-10-09

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 16-. Ledamot näringsutskottet 19-. Suppleant finansutskottet 16-18, försvarsutskottet 16-18, näringsutskottet 16-19 och kulturutskottet 18-. Ledamot Riksbanksfullmäktige 18-.

Föräldrar

Företagaren Leif Helander och företagaren Eila Helander, f. Tervo.

Utbildning

Tekniskt gymnasium 77-80, 81-82. Fallskärmsjägarskolan 80-81. Polishögskolan 82. Flygvapnets officershögskola 83-84.

Anställningar

Flygförare i flygvapnet 83-88. Reservofficer i flygvapnet 88-93. Pilot i SAS 88-12. Egen företagare 94-.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot i den parlamentariska kommittén En kommunallag för framtiden 14-15. Ledamot i den parlamentariska referensgruppen Kostnadsutjämningsutredningen 17-18. Ledamot i den parlamentariska kommittén Kommunutredningen 17-20.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Mora 02-. Ordförande, kommunfullmäktige 14-18. Kommunstyrelseledamot 02-12. Kommunstyrelseordförande 06-10. Kommunalråd, Mora 10-12. Ordförande, byggnadsnämnden 12-14. Ledamot, Region Dalarna 06-10.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Kretsordförande, Centerpartiet Mora 06-16. Vice ordförande, Centerpartiet Dalarna 11-15. Ordförande, Centerpartiet Dalarna 14-. Ledamot, SKL:s demokratiberedning 07-15. Vice ordförande, SKL:s demokratiberedning 11-15. Ledamot, Stiftelsen Zornsamlingarna 07-19. Ordförande, IFK Mora Skidklubb 14-15. Ledamot, IFK Mora Skidklubb 12-17. Ledamot, Riksdagens idrottsklubb 16-. Vd, Siljansringen AB 12-. Ordförande, Siljan Turism AB 12-16. Valberedningen, LRF Mora 12-. Valberedningen, Vinäs Båtklubb 13-.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om restaurering av natur

    Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om restaurering av natur

    Utlåtande 2021/22:MJU32

    Riksdagen har prövat ett förslag från EU-kommissionen som gäller en förordning om restaurering, alltså återställande, av naturområden. Det övergripande målet med förslaget är att bidra till en långsiktig och varaktig återhämtning av biologisk mångfald. Förslaget har prövats enligt den så kallade subsidiaritetsprincipen som säger att EU bara ska lagstifta i en fråga om målen för den planerade åtgärden inte kan uppnås lika bra av medlemsländerna själva.

    Inom ramen för subsidiaritetsprövningen ingår också en proportionalitetsbedömning, alltså att granska om den föreslagna åtgärden går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå de eftersträvade målen.

    Riksdagen anser att förslaget medför en reglering av nationellt skogsbruk som inte är förenlig med subsidiaritetsprincipen. Riksdagen menar att nationellt skogsbruk regleras bäst på nationell nivå. Riksdagen tycker också att kommissionens förslag medför en detaljreglering av i jord- och skogsbruk som inte står i proportion till förslagets mål och syfte.

    Mot bakgrund av detta beslutade riksdagen att lämna invändningar i ett så kallat motiverat yttrande till Europaparlamentet, ministerrådet och EU-kommissionen.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    27, 93 minuter
    Justering
    2022-08-18
    Bordläggning
    2022-09-05
    Debatt
    2022-09-21
    Beslut
    2022-09-21
  • Stillbild från Debatt om förslag: Tydligare bestämmelser om ersättning vid avslag på ansökningar om tillstånd till avverkning i fjällnära skog

    Tydligare bestämmelser om ersättning vid avslag på ansökningar om tillstånd till avverkning i fjällnära skog

    Betänkande 2021/22:MJU30

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om tydligare ersättningsregler vid avslag på ansökningar om tillstånd till avverkning i fjällnära skog. Förslagen innebär bland annat att

    • en ny bestämmelse förs in om att pågående markanvändning på produktiv skogsmark i fjällnära skog ska förutsättas vara skogsbruk
    • ersättning kan ges om det försvårar den pågående markanvändningen mycket inom den del av fastigheten som berörs
    • det inte är möjligt att få ersättning mer än en gång för samma område eller för samma hänsyn till naturvårdens och kulturmiljövårdens intressen
    • uppgifter om avslagsbeslut och utbetalad ersättning ska göras offentlig
    • tillstånd till avverkning i fjällnära skog ska gälla i fem år.

    Regeringen gör det också tydligt att arbetssätt och verktyg ska utvecklas för att göra det mer attraktivt för skogsägaren att välja formellt skydd som alternativ till tillståndsansökningar.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 september 2022.

    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    7
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    7, 62 minuter
    Justering
    2022-06-09
    Bordläggning
    2022-06-21
    Debatt
    2022-06-22
    Beslut
    2022-06-22
  • med anledning av prop. 2021/22:242 En förstärkt spelreglering

    Motion 2021/22:4758 av Catarina Deremar m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2021/22:4758 av Catarina Deremar m.fl. C med anledning av prop. 2021/22:242 En förstärkt spelreglering Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår regeringens förslag i de delar som rör skyldighet att använda kassaregister för förströelsespel. Riksdagen avslår regeringens förslag i den del som
    Inlämnad
    2022-06-01
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2022/23:KrU2
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 1 avslag, 1 bifall,
  • Stillbild från Debatt om förslag: Naturvård och biologisk mångfald

    Naturvård och biologisk mångfald

    Betänkande 2021/22:MJU24

    Riksdagen vill se förändringar i det svenska artskyddet och uppmanar regeringen i ett tillkännagivande att vidta flera åtgärder:

    • Fågeldirektivet och art- och habitatdirektivet bör regleras var för sig så att de strikta bestämmelserna för hotade arter i art- och habitatdirektivet inte tillämpas på alla vilda fåglar.
    • Regeringen bör förtydliga att nationella fridlysta arter inte avsevärt ska kunna försvåra skogsbruk.
    • Det ska förtydligas att en markägare ska kunna få ersättning vid ett förbud att bruka marken med hänvisning till artskyddet.
    • Regeringen bör tydligt reglera att det är staten som ansvarar för att utreda om det finns skyddade arter i ett område, inte skogsägaren.

    Tillkännagivandet lades fram som ett utskottsinitiativ från miljö- och jordbruksutskottet, det vill säga att förslaget väcktes i utskottet och inte bygger på ett regeringsförslag eller en riksdagsmotion.

    Riksdagen riktade också tre tillkännagivanden till regeringen som bygger på motioner från den allmänna motionstiden 2021. Två av dem handlar om förvaltning av vargstammen:

    • Det bör finnas regionala förvaltningsplaner för varg, eftersom vargstammen varierar över landet. Riksdagen anser också att referensvärdet för vargstammen - det vill säga hur många vargar som krävs för att vargstammen ska anses ha gynnsam bevarandestatus - bör vara, mellan 170 och 270 vargar. Dock bör det hållas i det nedre spannet om 170 individer, bland annat med tanke på att vargpopulationen förtätats.
    • Regeringen bör undersöka ett samarbete med Norge om förvaltningen av den skandinaviska vargstammen eftersom populationen rör sig i båda länderna.

    Det tredje tillkännagivandet handlar om att anlägga och restaurera ålgräsängar för att gynna den biologiska mångfalden i havsvikar och kustnära havsområden.

    Behandlade dokument
    104
    Förslagspunkter
    20
    Reservationer
    27 
    Anföranden och repliker
    24, 112 minuter
    Justering
    2022-05-05
    Bordläggning
    2022-05-11
    Debatt
    2022-05-12
    Beslut
    2022-05-18
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Fäbodbruket som riksintresse

    Fäbodbruket som riksintresse

    Interpellation 2021/22:455 av Hanna Wagenius (C)

    Interpellation 2021/22:455 Fäbodbruket som riksintresse av Hanna Wagenius C till Statsrådet Anna-Caren Sätherberg S Fäbodbruk har funnits i Sverige åtminstone sedan den yngre järnåldern och innebär att lantbrukare flyttar sina djur från gården upp till fäbodvallen, eller sätern som vi säger i Härjedalen, under sommaren,
    Inlämnad
    2022-04-19
    Svarsdatum
    2022-05-10
    Besvarare
    Statsrådet Anna-Caren Sätherberg (S)
  • med anledning av prop. 2021/22:99 Vårändringsbudget för 2022

    Motion 2021/22:4721 av Annie Lööf m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2021/22:4721 av Annie Lööf m.fl. C med anledning av prop. 2021/22:99 Vårändringsbudget för 2022 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår regeringens förslag om garantitillägg i bostadstillägget. Riksdagen godkänner ändrade ramar för utgiftsområden och anvisar ändrade anslag enligt regeringens
    Inlämnad
    2022-05-04
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:FiU21
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • med anledning av prop. 2021/22:100 2022 års ekonomiska vårproposition

    Motion 2021/22:4720 av Annie Lööf m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2021/22:4720 av Annie Lööf m.fl. C med anledning av prop. 2021/22:100 2022 års ekonomiska vårproposition Sammanfattning Rysslands vedervärdiga invasion av Ukraina präglar även den svenska ekonomins utsikter våren 2022. Återhämtningen efter pandemin möter nya utmaningar i form av ökande priser på
    Inlämnad
    2022-05-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:FiU20
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • med anledning av prop. 2021/22:219 Ordning och reda på avfallet

    Motion 2021/22:4675 av Magnus Ek m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2021/22:4675 av Magnus Ek m.fl. C med anledning av prop. 2021/22:219 Ordning och reda på avfallet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår regeringens förslag till ändring i 15 kap. 15, 21 och 22 miljöbalken 1998:808Riksdagen avslår regeringens förslag till 15 kap. 16 b miljöbalken 1998:808Riksdagen
    Inlämnad
    2022-04-22
    Förslag
    8
    Utskottsberedning
    2021/22:MJU26
    Riksdagsbeslut
    (8 yrkanden): 7 avslag, 1 bifall,
  • med anledning av prop. 2021/22:210 Tidigt kommunalt ställningstagande till vindkraft

    Motion 2021/22:4657 av Rickard Nordin m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2021/22:4657 av Rickard Nordin m.fl. C med anledning av prop. 2021/22:210 Tidigt kommunalt ställningstagande till vindkraft Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att avslå propositionen och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom
    Inlämnad
    2022-04-20
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:MJU28
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 1 avslag, 1 bifall,
  • Stillbild från Debatt om förslag: Stärkt äganderätt, flexibla skyddsformer och ökade incitament för naturvården i skogen med frivillighet som grund

    Stärkt äganderätt, flexibla skyddsformer och ökade incitament för naturvården i skogen med frivillighet som grund

    Betänkande 2021/22:MJU18

    För att stärka ägande- och brukanderätten och erbjuda skogsägare alternativ när värdefull skog skyddas har regeringen föreslagit nya ersättningsmarker och ett utökat markförsäljningsprogram från Sveaskog. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Riksdagen gav regeringen rätt att överföra en sammanlagd areal om högst 25 000 hektar icke skyddsvärd produktiv skogsmark från det statliga skogsbolaget Sveaskog AB till staten för att sedan användas som ersättningsmark.

    Efter förslag från regeringen beslutade riksdagen också att inriktningen på Sveaskogs nuvarande markförsäljningsprogram ändras. Totalt ska 60 000 hektar icke skyddsvärd produktiv skogsmark kunna erbjudas som alternativ ersättningsform för skyddsvärd skogsmark. Det är en ökning från de kvarvarande 27 300 hektar som i dag finns inom Sveaskogs markförsäljningsprogram.

    Riksdagen riktade också fyra uppmaningar, tillkännagivanden, till regeringen i skogspolitiska frågor. Tillkännagivandena handlar om

    • beräkningsmetoder för skyddad natur vid rapporteringen till Europeiska miljöbyrån
    • en regelbunden översyn av formellt skyddade områden med möjligheter till förändringar
    • en översyn av skogspolitiken i förhållande till hur bioekonomins roll i klimatomställningen kan stärkas
    • ytterligare åtgärder för att bekämpa granbarkborren i skyddade områden samt kompensation till enskilda skogsägare.
    Behandlade dokument
    56
    Förslagspunkter
    59
    Reservationer
    83 
    Anföranden och repliker
    32, 129 minuter
    Justering
    2022-03-17
    Bordläggning
    2022-03-23
    Debatt
    2022-03-24
    Beslut
    2022-03-30
  • Stillbild från Debatt om förslag: Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om utsläppande på unionens marknad och export från unionen av vissa råvaror och produkter som är förknippade med avskogning och skogsförstörelse

    Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om utsläppande på unionens marknad och export från unionen av vissa råvaror och produkter som är förknippade med avskogning och skogsförstörelse

    Utlåtande 2021/22:MJU19

    EU-kommissionen har lagt fram ett förslag till EU-lag som gäller utsläpp inom EU samt export från EU av vissa råvaror och produkter som förknippas med avskogning och skogsförstörelse. Förslaget innebär bland annat att verksamheter som tillhandahåller nötkött, kakao, kaffe, palmolja, soja och trä på EU:s inre marknad eller exporterar de här produkterna från EU ska kunna visa att de inte har producerats på mark som nyligen avskogats eller gett upphov till utarmning av skogar.

    Riksdagen anser att förslaget i vissa avseenden strider mot subsidiaritetsprincipen, som säger att EU bara ska lagstifta i en fråga om målen för den planerade åtgärden inte kan uppnås lika bra av medlemsländerna själva. Reglerna för nationellt skogsbruk sköts enligt riksdagen bäst av varje medlemsland för sig och inte på EU-nivå.

    Riksdagen beslutade därför att lämna invändningar i ett motiverat yttrande till Europaparlamentet, ministerrådet och EU-kommissionen.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    24, 68 minuter
    Justering
    2022-02-24
    Bordläggning
    2022-03-01
    Debatt
    2022-03-02
    Beslut
    2022-03-02
  • Stillbild från Debatt om förslag: Jakt och viltvård

    Jakt och viltvård

    Betänkande 2021/22:MJU16

    Riksdagen beslutade att rikta tre uppmaningar, tillkännagivanden, till regeringen om jakt och viltvård. Uppmaningarna handlar om en översyn av jaktlagen, Svenska Jägareförbundets ansvar för jakt- och viltvårdsuppdraget och förbättrade möjligheter att jaga för personer med funktionsnedsättning.

    Riksdagen vill att regeringen tillsätter en statlig utredning med uppdraget att se över den svenska jaktlagstiftningen, i syfte att lägga fram en ny jaktlag. Lagstiftningen ska ge en hållbar jakt och viltvård med en bred folklig förankring och acceptans, inte minst utanför storstadsområdena. Jaktlagstiftningen ska också stärka förutsättningarna för att minska viltskadorna i jord- och skogsbruket samt mängden viltolyckor.

    I fråga om Svenska Jägareförbundets ansvar för jakt- och viltvårdsuppdraget, det så kallade allmänna uppdraget, anser riksdagen att förbundet ska återfå ansvaret för uppdraget. En återgång ska ske i dialog med berörda intressenter, inklusive EU-kommissionen.

    Riksdagen anser slutligen att nuvarande regler gör det svårt för jägare som på grund av en funktionsnedsättning använder motordrivet fordon vid jakt. För att få använda motordrivet fordon vid jakt måste jägaren ofta få dispenser, undantag, från vissa regler. Många aktiva jägare med funktionsnedsättning har ett stort antal dispenser som måste tas med till varje jakt. Riksdagen vill att en beviljad dispens för jakt med motordrivet fordon ska gälla i hela Sverige i minst fem år.

    Riksdagen sa nej till övriga förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021 om jakt och viltvård.

    Behandlade dokument
    46
    Förslagspunkter
    8
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    27, 106 minuter
    Justering
    2022-02-17
    Bordläggning
    2022-02-23
    Debatt
    2022-02-24
    Beslut
    2022-03-02
  • Stillbild från Debatt om förslag: Regional utveckling

    Regional utveckling

    Betänkande 2021/22:NU11

    Riksdagen sa nej till ett åttiotal förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021 om regional utveckling. Detta med hänvisning till bland annat att arbete redan pågår i flera av de frågor som motionerna tar upp. Motionerna handlar till exempel om insatser för tillväxt och företagande, stöd till kommersiell och offentlig service, lokalisering av statliga myndigheter samt återföring av medel och produktionsvärden från naturresurser.

    Behandlade dokument
    56
    Förslagspunkter
    13
    Reservationer
    27 
    Anföranden och repliker
    16, 86 minuter
    Justering
    2022-02-17
    Bordläggning
    2022-02-22
    Debatt
    2022-02-23
    Beslut
    2022-02-23
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Nästa steg för att utveckla besöksnäringen i Sverige

    Nästa steg för att utveckla besöksnäringen i Sverige

    Interpellation 2021/22:317 av Peter Helander (C)

    Interpellation 2021/22:317 Nästa steg för att utveckla besöksnäringen i Sverige av Peter Helander C till Infrastrukturminister Tomas Eneroth S Sedan början av 2000-talet har besöksnäringen i Sverige haft en stadig tillväxt med runt 2,7 procent som andel av bnp. Lägger man därtill de indirekta effekterna, det vill säga
    Inlämnad
    2022-02-02
    Besvarare
    Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kommissionens meddelande om en ny EU-skogsstrategi för 2030

    Kommissionens meddelande om en ny EU-skogsstrategi för 2030

    Utlåtande 2021/22:MJU8

    Riksdagen har granskat EU-kommissionens meddelande om en ny EU-skogsstrategi för 2030. Strategin presenterar på en övergripande nivå förslag till olika åtgärder och syftar till att komma till rätta med utmaningar som klimatförändringar och att frigöra skogens potential för framtiden.

    Riksdagen välkomnar ett strategiskt ramverk som syftar till en förbättrad samordning av skogsfrågor på EU-nivå. Riksdagen delar kommissionens åsikt att skogen har en central roll i klimatarbetet och att resurserna från skogen ska användas effektivt. Riksdagen välkomnar bland annat också att kommissionen i strategin lyfter fram ökat träbyggande och betydelsen av forskning och innovation.

    Riksdagen tycker samtidigt att det är mycket bekymrande att strategin innebär ökad detaljreglering, ökad centralisering och ökade överstatliga inslag på många områden. Det strider enligt riksdagen mot EU-ländernas nationella självbestämmande. Riksdagen delar inte kommissionens bedömning att den strategiska planeringen kring skogarna brister i EU:s medlemsländer. Dessutom ifrågasätter riksdagen att EU ska bygga upp en omfattande struktur för datainsamling när existerande strukturer kan nyttjas i stället. Vidare tycker riksdagen att det är olämpligt att EU-kommissionen försöker styra olika skogsproduktionsmetoder.

    Med detta utlåtande lade riksdagen skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    30, 101 minuter
    Justering
    2021-12-02
    Bordläggning
    2021-12-10
    Debatt
    2021-12-13
    Beslut
    2021-12-14
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 19 Regional utveckling

    Utgiftsområde 19 Regional utveckling

    Betänkande 2021/22:NU2

    Riksdagen sa ja till näringsutskottets förslag om hur anslagen i statens budget för 2022 inom utgiftsområdet regional utveckling ska fördelas.

    Totalt handlar det om cirka 4,7 miljarder kronor. Genom riksdagens rambeslut får utgiftsområdet 500 miljoner kronor mindre än vad regeringen föreslagit i budgetpropositionen. Mest pengar går till regionala utvecklingsåtgärder, cirka 2 miljarder kronor. 1,6 miljarder kronor går till Europeiska regionala utvecklingsfonden perioden 2014-2020 och 650 miljoner kronor till Europeiska regionala utvecklingsfonden och Fonden för en rättvis omställning perioden 2021-2027.

    Beslutet om utgiftsområdet skiljer sig från regeringens förslag i budgetpropositionen för 2022 när det gäller anslaget till regionala utvecklingsåtgärder. När det gäller övriga anslag sa riksdagen ja till förslagen i regeringens budgetproposition.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen den 24 november 2021. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Behandlade dokument
    6
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    40, 112 minuter
    Justering
    2021-12-02
    Bordläggning
    2021-12-08
    Debatt
    2021-12-09
    Beslut
    2021-12-09
  • med anledning av prop. 2021/22:49 Märkning och registrering av katter

    Motion 2021/22:4314 av Kristina Yngwe m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2021/22:4314 av Kristina Yngwe m.fl. C med anledning av prop. 2021/22:49 Märkning och registrering av katter Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår proposition 2021/22:49 Märkning och registrering av katter. Motivering Centerpartiet välkomnar att fler kattägare väljer att märka och registrera
    Inlämnad
    2021-11-19
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:MJU13
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kommissionens meddelande om en långsiktig vision för EU:s landsbygdsområden till 2040

    Kommissionens meddelande om en långsiktig vision för EU:s landsbygdsområden till 2040

    Utlåtande 2021/22:NU8

    Riksdagen har behandlat ett meddelande från EU-kommissionen om en långsiktig vision för EU:s landsbygdsområden fram till år 2040. Riksdagen välkomnar visionen och konstaterar att den är i linje med målen för den svenska landsbygdspolitiken och livsmedelsstrategin.

    Riksdagen betonade vikten av att åtgärder skapar mervärde för medborgarna och att de anpassas till lokala och regionala behov. Detaljregleringar på EU-nivå måste undvikas när nationella lösningar är mer ändamålsenliga. Riksdagen lade EU-kommissionens utlåtande till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    12, 69 minuter
    Justering
    2021-10-19
    Bordläggning
    2021-10-26
    Debatt
    2021-10-27
    Beslut
    2021-10-27
  • med anledning av prop. 2021/22:19 En konsultationsordning i frågor som rör det samiska folket

    Motion 2021/22:4249 av Linda Modig m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2021/22:4249 av Linda Modig m.fl. C med anledning av prop. 2021/22:19 En konsultationsordning i frågor som rör det samiska folket Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att lagen ska utvärderas efter tre år med syftet att klargöra om lagstiftningens
    Inlämnad
    2021-10-27
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:KU4
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • med anledning av skr. 2021/22:3 En förenklingspolitik för stärkt konkurrenskraft, tillväxt och innovationsförmåga

    Motion 2021/22:4230 av Per Schöldberg m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2021/22:4230 av Per Schöldberg m.fl. C med anledning av skr. 2021/22:3 En förenklingspolitik för stärkt konkurrenskraft, tillväxt och innovationsförmåga Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att Regelrådet ska förstärkas och tillkännager detta för
    Inlämnad
    2021-10-06
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2021/22:NU16
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag

Filter