Peter Helander (C)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Dalarnas län
Titel
Egen företagare.
Född år
1961
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksbanksfullmäktige

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2016-01-11 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Ledamot
2019-03-14 – 2022-09-26
Suppleant
2018-10-02 – 2019-03-14
Suppleant
2016-01-13 – 2018-09-24

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
2016-01-13 – 2018-09-24

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03
Suppleant
2016-04-20 – 2018-09-24

Kulturutskottet

Suppleant
2018-10-02 – 2022-09-26

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Utrikesutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

EU-nämnden

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Riksbanksfullmäktige

Suppleant
2022-10-11 –
Ledamot
2018-10-09 – 2022-10-09

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 16-. Ledamot näringsutskottet 19-. Suppleant finansutskottet 16-18, försvarsutskottet 16-18, näringsutskottet 16-19 och kulturutskottet 18-. Ledamot Riksbanksfullmäktige 18-.

Föräldrar

Företagaren Leif Helander och företagaren Eila Helander, f. Tervo.

Utbildning

Tekniskt gymnasium 77-80, 81-82. Fallskärmsjägarskolan 80-81. Polishögskolan 82. Flygvapnets officershögskola 83-84.

Anställningar

Flygförare i flygvapnet 83-88. Reservofficer i flygvapnet 88-93. Pilot i SAS 88-12. Egen företagare 94-.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot i den parlamentariska kommittén En kommunallag för framtiden 14-15. Ledamot i den parlamentariska referensgruppen Kostnadsutjämningsutredningen 17-18. Ledamot i den parlamentariska kommittén Kommunutredningen 17-20.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Mora 02-. Ordförande, kommunfullmäktige 14-18. Kommunstyrelseledamot 02-12. Kommunstyrelseordförande 06-10. Kommunalråd, Mora 10-12. Ordförande, byggnadsnämnden 12-14. Ledamot, Region Dalarna 06-10.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Kretsordförande, Centerpartiet Mora 06-16. Vice ordförande, Centerpartiet Dalarna 11-15. Ordförande, Centerpartiet Dalarna 14-. Ledamot, SKL:s demokratiberedning 07-15. Vice ordförande, SKL:s demokratiberedning 11-15. Ledamot, Stiftelsen Zornsamlingarna 07-19. Ordförande, IFK Mora Skidklubb 14-15. Ledamot, IFK Mora Skidklubb 12-17. Ledamot, Riksdagens idrottsklubb 16-. Vd, Siljansringen AB 12-. Ordförande, Siljan Turism AB 12-16. Valberedningen, LRF Mora 12-. Valberedningen, Vinäs Båtklubb 13-.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Anslag för trafikavtal

    Anslag för trafikavtal

    Interpellation 2015/16:725 av Peter Helander (C)

    Interpellation 2015/16:725 Anslag för trafikavtal av Peter Helander C till Statsrådet Anna Johansson S Anslaget för trafikavtal skapades 1999 genom en sammanslagning av flera separata anslag. Basnivån på anslaget har sedan dess legat på ca 831 miljoner kronor per år. 1999 bildades också Rikstrafiken, som delvis hade till
    Inlämnad
    2016-06-10
    Besvarare
    Statsrådet Anna Johansson (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Staten och kapitalet - struktur för finansiering av innovation och hållbar tillväxt

    Staten och kapitalet - struktur för finansiering av innovation och hållbar tillväxt

    Betänkande 2015/16:NU23

    De riskkapitalinsatser som staten gör för att främja svenska företag ska omstruktureras. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Ett syfte med förslaget är att tydliggöra och förenkla dagens system för de statliga finansieringsinsatserna. Den nya strukturen syftar också till att statens resurser inom området ska utnyttjas bättre samt bidra till att utveckla och förnya det svenska näringslivet.

    Förslaget innebär bland annat att regeringen får bilda ett nytt aktiebolag som kallas det nationella utvecklingsbolaget. Bolaget ska investera i företag i utvecklingsfaser genom privat förvaltade fonder. De statligt helägda aktiebolagen Fouriertransform och Inlandsinnovation ska inordnas under det nationella utvecklingsbolaget i en gemensam koncern. Det nationella utvecklingsbolaget väntas kunna inleda sin verksamhet under 2017.

    Regeringen föreslår också att en ny lag ska införas, detta för att göra det möjligt för utvecklingsbolaget att lämna stöd inom ramen för EU:s statsstödsregler. Den nya lagen börjar gälla den 1 januari 2017.

    Behandlade dokument
    25
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    22, 94 minuter
    Justering
    2016-06-09
    Bordläggning
    2016-06-14
    Debatt
    2016-06-15
    Beslut
    2016-06-16
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ökad rättssäkerhet i det enhetliga patentsystemet

    Ökad rättssäkerhet i det enhetliga patentsystemet

    Betänkande 2015/16:NU22

    Ett enhetligt patentskydd och en patentdomstol kommer att införas i EU, som ett resultat av ett fördjupat samarbete mellan 26 EU-länder. Nu anpassas de svenska lagarna till de kommande EU-reglerna. Förslagen syftar till att öka rättssäkerheten på patentområdet. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Regeringen får bestämma när de nya reglerna ska börja gälla.

    Riksdagen sa samtidigt nej till motioner om immaterialrättsliga frågor från allmänna motionstiden 2015. Förslagen i motionerna handlar bland annat om företagens hantering av immateriella tillgångar, patentskydd och åtgärder för att skydda patent, åtgärder för att stärka och skydda upphovsrätten samt ersättning för privatkopiering. Riksdagen sa nej till förslagen, bland annat med hänvisning till att arbete pågår i flera av de frågor som motionerna tar upp.

    Behandlade dokument
    14
    Förslagspunkter
    7
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    13, 43 minuter
    Justering
    2016-05-12
    Bordläggning
    2016-05-25
    Debatt
    2016-05-26
    Beslut
    2016-05-26
  • med anledning av prop. 2015/16:100 2016 års ekonomiska vårproposition

    Motion 2015/16:3404 av Annie Lööf m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2015/16:3404 av Annie Lööf m.fl. C med anledning av prop. 2015/16:100 2016 års ekonomiska vårproposition Innehåll Förslag till riksdagsbeslut Motivering 1.Sverige behöver en ny reformagenda 2.Utsikter för svensk ekonomi 2.1 Långsam internationell återhämtning 2.2 Stora strukturella obalanser
    Inlämnad
    2016-05-02
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2015/16:FiU20
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Regional tillväxtpolitik

    Regional tillväxtpolitik

    Betänkande 2015/16:NU17

    Riksdagen anser att det ska vara en viktig del i den regionala tillväxtpolitiken att omlokalisera statliga arbetstillfällen från större städer till landsbygden. Nya myndigheter och verk ska i större utsträckning förläggas till landsbygden och flytt av statliga jobb från landsbygd till storstäder bör förhindras. Riksdagen har tidigare tagit ställning för att statliga arbetstillfällen i större utsträckning bör förläggas till landsbygden. Nu påminde riksdagen om detta och uppmanade regeringen i ett tillkännagivande att pröva möjligheterna att omlokalisera statliga myndigheter.

    Riksdagens tillkännagivande gjordes i samband med att riksdagen behandlade motioner om regional tillväxt från den allmänna motionstiden 2015. Riksdagen sa nej till övriga motioner, bland annat eftersom den parlamentariska landsbygdskommittén redan arbetar med flera av de frågor som tas upp i motionerna.

    Behandlade dokument
    44
    Förslagspunkter
    10
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    28, 93 minuter
    Justering
    2016-04-14
    Bordläggning
    2016-04-19
    Debatt
    2016-04-20
    Beslut
    2016-04-20
  • Stillbild från Debatt om förslag: Bank-, försäkrings- och kreditupplysningsfrågor

    Bank-, försäkrings- och kreditupplysningsfrågor

    Betänkande 2015/16:FiU22

    Säkerheten när det gäller kortbetalningar bör ökas. Det krävs bland annat noggranna kontroller av identitet och id-handlingar samt att branschen har rätt utrustning för kontroll. Det anser riksdagen som gav regeringen i uppdrag att vidta åtgärder för att öka den tekniska säkerheten.

    Det behövs även en lagändring för att förhindra att inkorrekt kreditupplysning om företag ges. Riksdagen gjorde ett tillkännagivande till regeringen om att ändra i lagen så att en betalningsförsummelse inte räknas i en kreditupplysning förrän den har fastställts av domstol eller annan myndighet. Denna lagändring skulle innebära att det blir samma lagregler för företag som det nu är för enskilda personer.

    Riksdagen sa nej till övriga motioner inom bank- och försäkringsfrågor. Dessa handlar bland annat om regelverk och tillsyn inom finansmarknadsområdet, hushållens skuldsättning, bankdelning, hållbart finansiellt system samt islamisk finansiering.

    Behandlade dokument
    37
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    14, 60 minuter
    Justering
    2016-04-07
    Bordläggning
    2016-04-12
    Debatt
    2016-04-13
    Beslut
    2016-04-14
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kommunala frågor

    Kommunala frågor

    Betänkande 2015/16:FiU26

    Regeringen borde arbeta hårdare för att utveckla valfriheten inom skolan, sjukvården och äldreomsorgen. Det anser riksdagen som riktar ett tillkännagivande om det här till regeringen.

    Det har börjat växa fram olika alternativ inom välfärden, som äldreboenden med inriktningar mot olika språkgrupper, särskilda diagnoser eller HBTQ-kompetens. Riksdagen tycker att det är bra, men anser att valmöjligheterna fortfarande är mycket begränsade inom en del områden. Riksdagen vill därför att regeringen ser över hur man kan få till en ännu större valfrihet.

    Riksdagen anser också att det krävs tydliga regler och uppföljningssystem för att garantera att skattemedlen används på ett bra sätt. Den föreslår därför att regeringen inför tillståndsplikt för alla privata och kommunala utförare i välfärden. Riksdagen tycker också att det borde finnas tydliga sanktioner kopplade till tillståndet.

    Riksdagen vill nu att regeringen tar till sig förslagen och återkommer till riksdagen med konkreta förslag. 

    Riksdagen sa nej till övriga motionsförslag som behandlades samtidigt. Förslagen handlade bland annat om avknoppning av offentlig verksamhet och kommunal utjämning.

    Behandlade dokument
    23
    Förslagspunkter
    10
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    23, 74 minuter
    Justering
    2016-03-08
    Bordläggning
    2016-03-15
    Debatt
    2016-03-16
    Beslut
    2016-03-17
  • Stillbild från Debatt om förslag: Handelspolitik

    Handelspolitik

    Betänkande 2015/16:NU9

    Riksdagen sa nej till motioner från den allmänna motionstiden 2015 om handelspolitiska frågor. Motionerna handlade om internationell handel och EU:s inre marknad. Flera berörde de olika handelsavtal som EU förhandlar om, till exempel det transatlantiska handels- och investeringsavtalet (TTIP) mellan EU och USA och det nya avtalet för tjänstehandel (TISA). Riksdagens näringsutskott betonade att avtalen inte får göra avkall på EU:s krav på hälsoskydd, miljöskydd och socialt skydd. Det är först när avtalen är slutförhandlade som det går att ta ställning till dem. Andra motioner tog upp att EU:s inre marknad bör vidareutvecklas när det gäller e-handel och tjänster.

    Riksdagen sa nej till motionerna med hänvisning till den politik som förs och att insatser redan görs inom flera av de områden som motionerna handlade om.

    Behandlade dokument
    26
    Förslagspunkter
    11
    Reservationer
    13 
    Anföranden och repliker
    20, 79 minuter
    Justering
    2016-01-28
    Bordläggning
    2016-02-09
    Debatt
    2016-02-10
    Beslut
    2016-02-10
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskning av meddelande om handel för alla

    Granskning av meddelande om handel för alla

    Utlåtande 2015/16:NU8

    Riksdagen har granskat EU-kommissionens planer på att utveckla EU:s gemensamma yttre handelspolitik. Riksdagen ställde sig på ett övergripande plan positivt till den nya strategin.

    EU-kommissionen har i ett meddelande beskrivit en ny övergripande handelsstrategi och åtgärder som kommissionen vill lägga fram inom området. Det handlar bland annat om att se till att handelspolitiken är uppdaterad, att skapa mer insyn i investerings- och handelspolitiken och att bestämmelser om korruptionsbekämpning ska finnas med i framtida handelsavtal.

    Riksdagens näringsutskott ställde sig positivt till den nya handelsstrategin. Utskottet menar att Sverige bör vara en tydlig röst inom EU för en öppen och fri handel och motverka protektionism. Utskottet tycker också det är bra om sättet att lösa tvister i handelsavtal genom en så kallad tvistlösningsmekanism reformeras.

    Riksdagen lade utlåtandet till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    25, 83 minuter
    Justering
    2016-01-28
    Bordläggning
    2016-02-09
    Debatt
    2016-02-10
    Beslut
    2016-02-10
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Datum
    2016-01-21

Filter

Valda filter