Robert Halef (KD)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Stockholms län
Titel
Tandtekniker.
Född år
1964
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2010-10-04 – 2022-09-26

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Ledamot
2014-10-07 – 2018-09-24
Suppleant
2010-10-12 – 2014-09-29

Utrikesutskottet

Suppleant
2018-10-02 – 2021-03-03
Suppleant
2014-10-14 – 2018-09-24
Suppleant
2010-10-12 – 2014-09-29

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
2010-12-20 – 2014-09-29

Justitieutskottet

Suppleant
2018-10-02 – 2022-09-26
Suppleant
2013-02-22 – 2014-09-29

Försvarsutskottet

Suppleant
2018-10-02 – 2022-09-26
Suppleant
2014-10-07 – 2018-09-24

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-26 – 2020-09-13

EU-nämnden

Suppleant
2019-01-16 – 2022-09-26
Ledamot
2018-10-09 – 2019-01-16
Suppleant
2010-10-19 – 2018-10-09

Nordiska rådets svenska delegation

Ledamot
2017-04-07 – 2018-10-09

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Bostadsort

Södertälje

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 10-. Ledamot trafikutskottet 14-18 och EU-nämnden 18-19. Suppleant finansutskottet 10-14, utrikesutskottet 10-, trafikutskottet 10-14, EU-nämnden 10-18 och 19-, justitieutskottet 13-14 och 18- samt försvarsutskottet 14-.

Utbildning

Tandtekniker, Grantorpskolan i Huddinge.

Anställningar

Gruppledare för Kristdemokraterna, Södertälje kommun 03-.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Södertälje. Ordförande, Telge Energi AB.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Ordförande, Kristdemokraterna i Södertälje.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Infrastrukturfrågor

    Infrastrukturfrågor

    Betänkande 2017/18:TU18

    Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen. Den handlar om Riksrevisionens granskning av om regeringen och Trafikverket har tagit hänsyn till EU-målen i planeringen av nationella väg- och järnvägsinvesteringar. Målen handlar bland annat om att det senast 2030 ska finnas utbyggda stomnät inom hela EU. Revisionen bedömer att varken regeringen eller Trafikverket har tagit tillräcklig hänsyn till det i sin planering.

    Regeringen instämmer i delar av revisionens bedömning och kommer därför förtydliga hur Sverige ska förhålla sig till målen i nästa infrastrukturproposition till riksdagen. Däremot tycker regeringen att Trafikverket genom nuvarande instruktioner har tillräckliga direktiv för hur det ska arbeta för att uppnå EU-målen.

    Riksdagen tycker att de iakttagelser och rekommendationer som Riksrevisionen har lämnat är värdefulla och måste tas med i det fortsatta planeringsarbetet inom transportområdet.

    Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet, och sa samtidigt nej till motioner från allmänna motionstiden.

    Behandlade dokument
    13
    Förslagspunkter
    6
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    15, 79 minuter
    Justering
    2018-06-14
    Bordläggning
    2018-06-18
    Debatt
    2018-06-19
    Beslut
    2018-06-19
  • Stillbild från Debatt om förslag: Taxifrågor

    Taxifrågor

    Betänkande 2017/18:TU17

    Det införs en ny kategori av taxitrafik som inte behöver ha en taxameter. Istället måste taxifordonen vara anslutna till en beställningscentral för taxitrafik och ha en särskild utrustning. Det är beställningscentralen som tar emot och fördelar beställningar av köruppdrag till de chaufförer som är anslutna. Den som beställer taxi betalar alltid ett fast pris och betalningen görs till beställningscentralen och inte direkt i taxin. För att få driva en beställningscentral ska det krävas tillstånd.

    I dag måste en taxi ha en taxameterutrustning för att kunna användas i taxitrafik. Taxameterutrustningen ska bland annat beräkna pris, skriva ut kvitto och ge myndigheter uppgifter för kontroll av taxiverksamhet. Transportstyrelsen kan ge ett undantag för dessa krav för högst två år om det finns synnerliga skäl. Det undantaget tas bort i och med införandet av den nya kategorin.

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Lagändringarna börjar gälla den 1 september 2020 och 1 januari 2021.

    Behandlade dokument
    9
    Förslagspunkter
    6
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    7, 41 minuter
    Justering
    2018-05-31
    Bordläggning
    2018-06-11
    Debatt
    2018-06-12
    Beslut
    2018-06-13
  • Ett erkännande av folkmordet Seyfo 1915

    Skriftlig fråga 2017/18:1418 av Robert Halef (KD)

    Fråga 2017/18:1418 Ett erkännande av folkmordet Seyfo 1915 av Robert Halef KD till Utrikesminister Margot Wallström S Under det osmanska rikets sönderfall i Turkiet år 1915 dödades över 1,5 miljoner kristna invånare. Armenier, syrianer, assyrier, kaldéer och pontiska greker blev systematiskt massakrerade. De dödades på
    Inlämnad
    2018-06-01
    Besvarare
    Utrikesminister Margot Wallström (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Sjöfartsfrågor

    Sjöfartsfrågor

    Betänkande 2017/18:TU16

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om lagändringar inom området sjöfart. Beslutet innebär bland annat att:

    • Fartyg ska medföra unionscertifikatet för inlandssjöfart ombord i original.
    • Regeringen ska få meddela regler om undantag från mönstringslagen för så kallade isnavigatörer.
    • Transportstyrelsen ska få överlåta åt en erkänd sjöfartsskyddsorganisation att utfärda interimistiska, tillfälliga, sjöfartsskyddscertifikat för fartyg.

    Lagändringen om unionscertifikat börjar gälla 7 oktober 2018. Övriga ändringar börjar gälla 1 juli 2018.

    Riksdagen sa även nej till motioner från allmänna motionstiden 2017 om bland annat svensk sjöfarts konkurrenskraft, inlandssjöfart och kustsjöfart samt vissa miljöfrågor.

    Behandlade dokument
    29
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    15 
    Anföranden och repliker
    27, 89 minuter
    Justering
    2018-05-22
    Bordläggning
    2018-05-28
    Debatt
    2018-05-29
    Beslut
    2018-05-31
  • Stillbild från Debatt om förslag: Väg- och fordonsfrågor

    Väg- och fordonsfrågor

    Betänkande 2017/18:TU15

    Utvecklingen med självkörande fordon går snabbt framåt. De senaste åren har flera olika myndigheter gjort utredningar inom området och i Göteborg pågår det redan en omfattande försöksverksamhet. Den visar att Sverige ligger i framkant när det gäller teknikutvecklingen.

    Riksdagen tycker att regeringen borde göra mer inom området och riktar därför en uppmaning, ett så kallat tillkännagivande, till regeringen om att ta fram en strategi för självkörande fordon.

    Förslaget om tillkännagivande kom i samband med att riksdagen behandlade motioner från allmänna motionstiden. Riksdagen sa nej till övriga motioner.

    Behandlade dokument
    41
    Förslagspunkter
    14
    Reservationer
    11 
    Anföranden och repliker
    23, 87 minuter
    Justering
    2018-05-22
    Bordläggning
    2018-05-28
    Debatt
    2018-05-29
    Beslut
    2018-05-30
  • Stillbild från Debatt om förslag: Yrkestrafik och beställaransvar

    Yrkestrafik och beställaransvar

    Betänkande 2017/18:TU14

    Beställare som sluter avtal med en trafikutövare också har ansvaret att kontrollera att transporten sker med stöd av rätt tillstånd. Om en transport skett utan rätt tillstånd kan alla som har beställt den aktuella transporten hållas ansvariga, det vill säga samtliga beställare i en avtalskedja.

    Utöver det ändras reglerna när det gäller klampning. Klampning är när ett fordon låses fast så att det inte kan köras - exempelvis genom att hjulen låses fast - för att hindra att fordonet kör vidare efter att det har skett en trafiköverträdelse. Tiden som klampning får pågå utökas från 24 timmar till 36 timmar.

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2018. Riksdagen sa samtidigt nej till en följdmotion samt motioner om yrkestrafik och beställaransvar.

    Behandlade dokument
    23
    Förslagspunkter
    8
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    27, 107 minuter
    Justering
    2018-05-03
    Bordläggning
    2018-05-22
    Debatt
    2018-05-23
    Beslut
    2018-05-23
  • med anledning av prop. 2017/18:252 Extra ändringsbudget för 2018 - Ny möjlighet till uppehållstillstånd

    Motion 2017/18:4180 av Aron Modig m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2017/18:4180 av Aron Modig m.fl. KD med anledning av prop. 2017/18:252 Extra ändringsbudget för 2018 Ny möjlighet till uppehållstillstånd Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår proposition 2017/18:252 Extra ändringsbudget för 2018 Ny möjlighet till uppehållstillstånd. Propositionen i korthet
    Inlämnad
    2018-05-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:FiU49
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Fossiloberoende transporter

    Fossiloberoende transporter

    Betänkande 2017/18:TU13

    Transportsektorn står för ungefär en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Målet är att utsläppen av växthusgaser från inrikestransporter, förutom flyget, senast 2030 ska vara minst 70 procent lägre än 2010. För att nå dit bör fokus ligga på åtgärder som är samhällsekonomiskt och miljömässigt effektiva, exempelvis genom ta vara på möjligheterna med ny teknik och en ökad andel förnybara bränslen. Det anser riksdagen som riktar en uppmaning, ett tillkännagivande, till regeringen om detta.

    Riksdagen sa nej till övriga motioner från allmänna motionstiden om fossiloberoende transporter .

    Behandlade dokument
    29
    Förslagspunkter
    11
    Reservationer
    18 
    Anföranden och repliker
    28, 122 minuter
    Justering
    2018-04-26
    Bordläggning
    2018-04-27
    Debatt
    2018-05-02
    Beslut
    2018-05-02
  • Stillbild från Debatt om förslag: Trafiksäkerhet

    Trafiksäkerhet

    Betänkande 2017/18:TU11

    Riksdagen sa nej till 140 förslag i motioner om trafiksäkerhet. Anledningen till det är bland annat att arbete redan pågår i flera av frågorna som motionerna handlar om.

    Motionerna handlar bland annat om trafiksäkerhetsarbetet, insatser mot alkohol vid bilkörning, vinterdäck, hastighetsbegränsningar, förarutbildning, hälsofrågor och sommartid.

    Behandlade dokument
    95
    Förslagspunkter
    19
    Reservationer
    25 
    Anföranden och repliker
    21, 106 minuter
    Justering
    2018-03-15
    Bordläggning
    2018-03-27
    Debatt
    2018-03-28
    Beslut
    2018-03-28
  • Stillbild från Debatt om förslag: It-politik

    It-politik

    Betänkande 2017/18:TU9

    Trafikutskottet har granskat två skrivelser från regeringen. Den ena handlar om inriktningen på regeringens digitaliseringspolitik. Målet med politiken är att Sverige ska bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Delmålen handlar bland annat om att alla ska ha kunskap om digitala verktyg och tjänster, att digitala tjänster ska vara enkla att använda och förtroendeingivande samt att digital innovation ska skapa nya och bättre lösningar. Utskottet anser att regeringens digitaliseringsstrategi är ett viktigt verktyg för att de politiska målen ska uppnås. Därmed lade riksdagen skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    I den andra skrivelsen kommenterar regeringen Riksrevisionens granskning av regeringens bredbandspolitik. Granskningen visar att bredbandstäckningen generellt sett är god och att utbyggnaden går framåt. Samtidigt påpekar Riksrevisionen bland annat att bredbandstäckningen är ojämnt fördelad mellan stad och landsbygd samt att det finns en risk för att bredbandsstödet, det vill säga statligt ekonomiskt stöd för att bygga bredband, har gått till kommersiellt attraktiva områden. Regeringen håller i skrivelsen helt eller delvis med om iakttagelserna och konstaterar att åtgärder har gjorts som stämmer överens med Riksrevisionens rekommendationer. Trafikutskottet håller med om det och ser fram emot det arbete som pågår för att ta fram en ny modell för bredbandsstödet. Därmed lade riksdagen skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Riksdagen sa nej till ett 40-tal förslag i motioner om it-politik. Anledningen är bland annat att det genomförts eller pågår arbete i flera av frågorna som motionerna handlar om. Motionerna handlar bland annat om digitaliseringens möjligheter, tillgång till elektronisk kommunikation och teknikskiftet i det fasta telefonnätet.

    Behandlade dokument
    36
    Förslagspunkter
    11
    Reservationer
    12 
    Anföranden och repliker
    32, 93 minuter
    Justering
    2018-03-15
    Bordläggning
    2018-03-27
    Debatt
    2018-03-28
    Beslut
    2018-03-28
  • med anledning av prop. 2017/18:168 Stärkt försäkringsskydd för studerande och företagare

    Motion 2017/18:4025 av Aron Modig m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2017/18:4025 av Aron Modig m.fl. KD med anledning av prop. 2017/18:168 Stärkt försäkringsskydd för studerande och företagare Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om beräkning av sjukpenninggrundande inkomst för personer som är med och startar en verksamhet
    Inlämnad
    2018-03-28
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:SfU25
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Ny förbindelse över Södertälje kanal

    Skriftlig fråga 2017/18:1106 av Robert Halef (KD)

    Fråga 2017/18:1106 Ny förbindelse över Södertälje kanal av Robert Halef KD till Statsrådet Tomas Eneroth S Efter det att motorvägsbron havererat i Södertälje och varit stängd hela sommaren 2016 var det många som drog en lättnadens suck när den äntligen kunde öppna igen den 22 augusti. Olyckan inträffade under den minst
    Inlämnad
    2018-03-27
    Besvarare
    Statsrådet Tomas Eneroth (S)
  • Återuppbyggnaden av norra Irak

    Skriftlig fråga 2017/18:1104 av Robert Halef (KD)

    Fråga 2017/18:1104 Återuppbyggnaden av norra Irak av Robert Halef KD till Utrikesminister Margot Wallström S Under 2014 tvingades ursprungsbefolkningen, de kristna folkgrupperna syrianer, kaldéer och assyrier, med våld bort från sina hem i Nineveprovinsen och staden Mosul i Irak. Flera hundra tusen tvingades på flykt.
    Inlämnad
    2018-03-27
    Besvarare
    Statsrådet Isabella Lövin (MP)
  • Humanitärt bistånd via ideella organisationer

    Skriftlig fråga 2017/18:1103 av Robert Halef (KD)

    Fråga 2017/18:1103 Humanitärt bistånd via ideella organisationer av Robert Halef KD till Statsrådet Isabella Lövin MP År 2003, före USA:s invasion av Irak, fanns ca 1,4 miljoner kristna invånare i landet: syrianer, kaldéer, assyrier, armenier och mandéer. Efter diktatorn Saddam Husseins fall hamnade landet i ett politiskt
    Inlämnad
    2018-03-27
    Besvarare
    Statsrådet Isabella Lövin (MP)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Luftfart

    Luftfart

    Betänkande 2017/18:TU10

    Regeringen bör prioritera arbetet med ett gemensamt europeiskt luftrum eftersom det bidrar till minskade utsläpp och kostnader. Det tycker riksdagen som därför riktade en uppmaning, ett tillkännagivande, om det till regeringen.

    Sedan 2001 pågår ett arbete i EU om det gemensamma europeiska luftrummet, kallat Single European Sky. Syftet är bland annat att bidra till effektivare och mindre miljöfarlig flygtrafik genom att ta bort nationella gränsdragningar i luften. Flygen skulle då kunna gå den rakaste sträckan med minskade utsläpp som följd. Riksdagen tycker dock att arbetet går för långsamt och vill att regeringen prioriterar Single European Sky för att skynda på processen.

    Förslagen om tillkännagivanden kom i samband med behandlingen av motioner från allmänna motionstiden 2016 och 2017 om luftfartsfrågor. Riksdagen sa nej till övriga motioner.

    Behandlade dokument
    25
    Förslagspunkter
    10
    Reservationer
    17 
    Anföranden och repliker
    24, 120 minuter
    Justering
    2018-03-15
    Bordläggning
    2018-03-21
    Debatt
    2018-03-22
    Beslut
    2018-03-28
  • med anledning av prop. 2017/18:121 Modernare adoptionsregler

    Motion 2017/18:4006 av Caroline Szyber m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2017/18:4006 av Caroline Szyber m.fl. KD med anledning av prop. 2017/18:121 Modernare adoptionsregler Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår förslaget om att sambor ska kunna adoptera. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att sambor hos vilka barnet har varit eller är
    Inlämnad
    2018-03-21
    Förslag
    9
    Utskottsberedning
    2017/18:CU14
    Riksdagsbeslut
    (9 yrkanden): 9 avslag
  • med anledning av prop. 2017/18:119 Ändringar i fråga om kommunplacering av ensamkommande barn

    Motion 2017/18:3996 av Aron Modig m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2017/18:3996 av Aron Modig m.fl. KD med anledning av prop. 2017/18:119 Ändringar i fråga om kommunplacering av ensamkommande barn Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska följa upp eventuella följdverkningar av lagändringarna och vid
    Inlämnad
    2018-03-14
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:SfU20
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Järnvägs- och kollektivtrafikfrågor

    Järnvägs- och kollektivtrafikfrågor

    Betänkande 2017/18:TU6

    Riskdagen sa nej till motionsförslag om bland annat järnvägsmarknaden, det EU-gemensamma signalsystemet ERTMS och olika kollektivtrafikfrågor. Att riksdagen sa nej till förslagen beror främst på grund av att arbete redan gjorts på området och att beredningsarbete i andra fall pågår.

    Behandlade dokument
    28
    Förslagspunkter
    20
    Reservationer
    30 
    Anföranden och repliker
    24, 107 minuter
    Justering
    2018-02-15
    Bordläggning
    2018-02-27
    Debatt
    2018-02-28
    Beslut
    2018-02-28
  • med anledning av prop. 2017/18:80 Ny lag om bostadsanpassningsbidrag

    Motion 2017/18:3981 av Caroline Szyber m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2017/18:3981 av Caroline Szyber m.fl. KD med anledning av prop. 2017/18:80 Ny lag om bostadsanpassningsbidrag Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att bostadsanpassningsbidrag även ska kunna lämnas för åtgärder som förbättrar brandsäkerheten i bostaden
    Inlämnad
    2018-02-14
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:CU6
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Några frågor om alkolås

    Några frågor om alkolås

    Betänkande 2017/18:TU7

    Personer som missbrukar alkohol eller har ett alkoholberoende ska inte längre kunna få körkort med villkor om alkolås. Ett alkolås innebär att bilen inte går att starta om man har alkohol i utandningsluften. En person som har dömts för ett rattfylleribrott och vill få körkort med villkor om alkolås i stället för att bli av med sitt körkort måste i fortsättningen uppfylla de medicinska krav som är nödvändiga med hänsyn till trafiksäkerheten.

    Enligt EU har Sverige inte har uppfyllt sina skyldigheter när det gäller de medicinska kraven för att få körkort med villkor om alkolås i förhållande till de medicinska krav som EU har infört. EU har därför lämnat ett så kallat motiverat yttrande till regeringen.

    Regeringen föreslår att en person som dömts för rattfylleri och sedan ansöker om körkort med villkor om alkolås måste uppfylla de medicinska krav som EU ställer. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Lagändringarna börjar gälla den 1 mars 2018.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    17, 41 minuter
    Justering
    2018-01-30
    Bordläggning
    2018-02-06
    Debatt
    2018-02-07
    Beslut
    2018-02-07

Filter

Valda filter