Till sidans huvudinnehåll
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Lyssna
  • Start
  • Så funkar riksdagen
  • Arbetet i riksdagen
  • Riksdagens roll vid krig och krigsfara

Riksdagens roll vid krig och krigsfara

På sidan:

Regeringsformen och riksdagsordningen reglerar processerna för riksdagen och riksdagens krigsdelegation när Sverige befinner sig i krig eller krigsfara. Reglerna är till för att landet ska kunna styras på ett redan förutsett vis och ge det handlingsutrymme som behövs även i ett allvarligt läge.

Utgångspunkten är att riksdagens funktioner och uppgifter är desamma vid krig och krigsfara som annars. Några regler gäller särskilt vid en sådan situation. Till exempel ska regeringen eller talmannen kalla riksdagen till sammanträde om Sverige kommer i krig eller krigsfara. Sammanträdet kan ske någon annanstans än i Stockholm.

Om regeringen inte kan genomföra sina uppgifter vid krig kan riksdagen besluta om att bilda regering och om regeringens arbetsformer.

Om förhållandena kräver det kan krigsdelegationen träda i riksdagens ställe. Utrikesnämndens ledamöter och statsministern fattar tillsammans beslut om att krigsdelegationen ska ersätta riksdagen. Krigsdelegationen har samma befogenheter som riksdagen, med undantag för beslut om riksdagsval om Sverige är i krig.

Om varken riksdagen eller krigsdelegationen kan utföra sina uppgifter ska regeringen fullfölja dem i den utsträckning som behövs för att skydda landet och slutföra kriget. Regeringen har dock exempelvis inte rätt att stifta, ändra eller upphäva grundlagar under den tiden.

  • Regeringsformen
  • Riksdagsordningen
  • Krigsdelegationen
  • Utrikesnämnden

Fullmaktslagar stärker totalförsvaret

Totalförsvaret består av både civilt och militärt försvar. Med totalförsvaret ska Sverige kunna förebygga och möta angrepp och andra allvarliga hot mot vår säkerhet under höjd beredskap.

Riksdagen har beslutat om ett antal lagar som ska stärka landets totalförsvar under krig eller krigsfara, så kallade fullmaktslagar. Riksdagen har delegerat till regeringen att besluta om när fullmaktslagarna ska användas. Beslutet fattas genom att regeringen antar en förordning.

Gemensamt för flera fullmaktslagar är att riksdagen ska pröva regeringens förordning för att den ska få fortsätta tillämpas. Om riksdagen inte godkänner den inom två månader så upphör den att gälla.

Exempel på fullmaktslagar

  • Förfogandelagen (1978:262)
    Fastighet eller annan egendom kan tas i anspråk av staten med ägande- eller nyttjanderätt. Ägare eller innehavare av exempelvis, gruva, byggnad eller transportmedel kan beordras att driva verksamhet, sköta transporter eller liknande för statens eller annans räkning.
  • Krigshandelslag (1964:19)
    Lagen begränsar bland annat möjligheten att importera och exportera varor som kan tjäna ett annat lands intresse.
  • Ransoneringslag (1978:268)
    Regeringen kan bland annat bestämma att förnödenheter under viss tid till exempel inte får säljas.
  • Prisregleringslag (1989:978)
    Om det finns risk för en allvarlig prisstegring inom landet på en eller flera viktiga varor eller tjänster kan regeringen exempelvis besluta om prisstopp, försäljningsförbud och hyresstopp.
  • Lag (1992:1402) om undanförsel och förstöring
    För att hindra att värdefull egendom förstörs eller på annat sätt förloras får beslut fattas om att egendomen ska flyttas.
  • Om totalförsvar på Försvarsmaktens webbplats
  • Om totalförsvar och civilt försvar hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
  • Dela på facebook
  • Dela på twitter
  • Dela på linkedin
  • Dela via e-post
  • Ledamöter i en fullsatt kammare. De trycker på voteringsknappen.

    Arbetet i riksdagen

    • Debatter och beslut i kammaren
    • Så arbetar utskotten
    • Så arbetar EU-nämnden
    • Så arbetar ledamöterna
    • Så arbetar partierna
    • Vad är vad i kammaren?
    • Dokumenttyper i riksdagen
    • Jämställdhetsarbete i riksdagen
    • Riksdagens roll vid krig och krigsfara
    • Riksdagens engagemang i vetenskap och forskning

Våra andra webbplatser

EU-information Öppna data Fira demokratin!

Följ Sveriges riksdag

Sveriges riksdag på Twitter Sveriges riksdag på YouTube Sveriges riksdag på Instagram Sveriges riksdag på LinkedInn

Följ talman Andreas Norlén

Talmannen på Twitter Talmannen på Instagram

Prenumerera

För dig som vill bevaka arbetet i kammaren och utskotten finns det flera olika sätt att välja mellan.
Följ & prenumerera
Växeln
08-786 40 00
Frågor om riksdagen och EU?
020-349 000
riksdagsinformation@riksdagen.se
Frågor om Riksdagsförvaltningens diarium?
registrator.riksdagsforvaltningen@riksdagen.se
Kontakt Press Besök riksdagen
Arbeta hos oss För lärare Riksdagsbiblioteket Beställ och ladda ned
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare.
  • Om webbplatsen
  • Kakor
  • Tillgänglighet
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
Till toppen