Riksdagsförvaltningen leds av riksdagsstyrelsen. Förvaltningens högsta chef är riksdagsdirektören.
Så här ser Riksdagsförvaltningens organisation ut:
- Riksdagsstyrelsen leder förvaltningen och deltar i planeringen av riksdagens arbete. Styrelsens ordförande är talmannen.
- Riksdagsdirektören är chef för riksdagens förvaltning.
- Ledningsstaben stödjer talmännen och riksdagsdirektören i deras arbete samt samordnar Riksdagsförvaltningens projekt, miljöledningsarbete och arbetet med intern styrning och kontroll.
- Kammarkansliet arbetar med planering och genomförande av arbetet i kammaren, riksdagens internationella kontakter, utredningstjänst och juridiska frågor samt samordnar EU-frågor inom Riksdagsförvaltningen.
- Utskottsavdelningen svarar för stödet till ledamöterna i deras arbete i utskotten och EU-nämnden samt utvärdering och forskning.
- Administrativa avdelningen ansvarar för ledamotsadministration, personalfrågor och ekonomi.
- Serviceavdelningen ansvarar för säkerhetsarbetet i riksdagen, riksdagens fastigheter, lokaler, inredning och konst, servicen till kammaren, ledamöterna och partikanslierna samt för tryckproduktionen av riksdagstrycket.
- It-avdelningen ansvarar för att verksamheten har ett ändamålsenligt och driftsäkert it-stöd.
- Kommunikationsavdelningen arbetar med information och faktaunderlag om riksdagen, riksdagens arbete och EU.
Riksdagsstyrelsen
Riksdagens arbete leds av talmannen. En särskild styrelse, riksdagsstyrelsen, överlägger om planeringen av arbetet.
Riksdagsstyrelsen får lägga fram förslag i riksdagen om hur riksdagsarbetet ska skötas. Förslagen kan handla om jämställdheten i riksdagen, hur riksdagen ska arbeta med EU-frågor eller hur motionerna ska hanteras.
Riksdagsstyrelsen
Ledamotsrådet
Under styrelsen leder riksdagsdirektören ett råd för ledamotsnära frågor. Rådet tar upp praktiska frågor av intresse för ledamöterna, till exempel bostäder, resebestämmelser och teknisk utrustning.
Förutom riksdagsdirektören ingår en ledamot för varje parti. Varje ledamot har en ersättare. Ledamöter och ersättare utses av riksdagsstyrelsen.
Nuvarande ledamöter i ledamotsrådet
- Erik Ezelius (S)
- Åsa Coenraads (M)
- Carina Ståhl Herrstedt (SD)
- Solveig Zander (C)
- Hanna Gunnarsson (V)
- Camilla Brodin (KD)
- Helena Gellerman (L)
- Anna Sibinska (MP)
Riksdagsdirektören
Riksdagsdirektör Ingvar Matsson.
Foto: Anders Löwdin
Riksdagsdirektören är chef för riksdagens förvaltning. Hen ansvarar för och leder förvaltningen enligt riksdagsstyrelsens direktiv och riktlinjer.
Riksdagsdirektören väljs av riksdagen. Valet bereds av en grupp som består av talmannen och gruppledarna för samtliga riksdagspartier.
Ledningsstaben
Ledningsstaben stödjer talmännen och riksdagsdirektören i deras arbete. Här ingår bland andra riksdagsdirektörens sekreterare och talmannens pressekreterare. Ledningsstaben samordnar även Riksdagsförvaltningens projekt, miljöledningsarbetet och arbetet med intern styrning och kontroll.
Kammarkansliet
Kammarkansliet planerar och genomför arbetet i kammaren. Kammarkansliet består av sekretariatet, centralkansliet, juridiska enheten, protokollskansliet, riksdagens internationella kansli och riksdagens utredningstjänst.
Sekretariat för EU-samordning
Sekretariatet samordnar EU-arbetet i riksdagen. Samordningsfunktionen är en intern och extern kontaktpunkt för riksdagens arbete med EU-frågor och har hand om hanteringen av EU-dokument. Riksdagens representant vid EU:s institutioner är knuten till sekretariatets EU-samordning.
Centralkansliet
Centralkansliet granskar ledamöternas motioner, interpellationer och skriftliga frågor så att de stämmer med grundlagarna och riksdagsordningen.
I kansliets arbete ingår att:
- göra föredragningslistor för kammarens sammanträden
- ta emot motioner, propositioner, interpellationer, svar på interpellationer och skriftliga frågor samt anmälningar från ledamöter som vill delta i kammardebatterna
- föreslå till vilket utskott ett ärende ska skickas
- planera tillsammans med utskottens kanslichefer när olika ärenden ska upp i kammaren
- producera riksdagens skrivelser till regeringen.
Juridiska enheten
Juridiska enheten handlägger förvaltningsjuridska frågor, upprättar författningar och andra regler samt för Riksdagsförvaltningens centrala diarium. Juridiska enheten har också hand om riksdagens arkiv och registratur. Enheten ansvarar även för Riksdagsförvaltningens informations- och IT-säkerhet.
Protokollskansliet
Protokollskansliet dokumenterar allt som sägs i kammaren. Det publiceras sedan i riksdagens protokoll. Protokollskansliet arbetar också med textgranskning och översättning.
Utredningstjänsten
Riksdagens utredningstjänst, RUT, gör främst utredningar på uppdrag av riksdagens ledamöter och partier.
RUT:s verksamhet är uppdragsstyrd. Det betyder att man endast utreder på förfrågan från en uppdragsgivare. Det finns olika bakgrund till att RUT får i uppdrag att utreda en fråga. Det kan handla om att ett partikansli eller en ledamot bättre vill förstå ett fenomen. Kanske vill man ha underlag för att internt utveckla sin politik. En annan vanlig situation är att man vill underbygga ett politiskt förslag med fakta. Utredningarna används bland annat i mediedebatter, motioner, interpellationer och i kammardebatterna.
En objektiv bild
Efter en dialog med uppdragsgivaren bestämmer RUT utifrån etablerad utredningsmetod hur uppdraget ska utformas och genomföras. RUT ger i sina utredningar en objektiv bild och formulerar självständigt innehållet i sin analys och sina slutsatser. Eftersom RUT arbetar opartiskt ingår det inte i uppdraget att hjälpa till med det politiska arbetet som att skriva tal, skriva motioner eller formulera politiska utspel.
Omfattas av sekretess
RUT:s rapporter omfattas av uppdragssekretess. Det betyder att de blir offentliga endast om uppdragsgivaren själv hänvisar till utredningen eller delar av den i ett offentligt sammanhang, till exempel i media eller på internet, eller om uppdragsgivaren godkänner att sekretessen hävs.
Offentliggjorda utredningar kan beställas via e-post: offentliggjorda.rut.pm@riksdagen.se
2 000 uppdrag per år
På RUT arbetar i dag cirka 35 kvalificerade utredare med olika kompetenser, bland annat jurister, nationalekonomer, statsvetare och naturvetare. De gör tillsammans cirka 2 000 uppdrag per år inom alla politiska sakområden. Omkring 80 procent av uppdragen kommer från ledamöterna och partierna i riksdagen, men även utskotten, den övriga Riksdagsförvaltningen och andra parlament är viktiga uppdragsgivare. Alla partier i riksdagen lämnar uppdrag till RUT.
Riksdagens internationella kansli
Riksdagens internationella kansli har hand om riksdagens internationella kontakter och hjälper talmannen och de vice talmännen med deras internationella engagemang. Antalet besök och kontakter med andra parlament har ökat kraftigt de senaste åren.
I riksdagens internationella verksamhet ingår bland annat talmannens besök och resor i världen, utskottens utbyte av erfarenheter med utskott från andra parlament samt riksdagsdelegationers resor och studiebesök. Riksdagen medverkar också till att stödja unga demokratier i den parlamentariska utvecklingen.
Den ökande internationaliseringen har lett till att antalet internationella parlamentariska församlingar har ökat.
Riksdagens internationella arbete
Utskottsavdelningen
För att hjälpa ledamöterna i deras arbete i utskotten och EU-nämnden har särskilda kanslier inrättats med opolitiska tjänstemän. Kanslierna och utvärderings- och forskningssekretariatet bildar tillsammans utskottsavdelningen.
Utskottens kanslier
Det finns 15 utskott i riksdagen. Varje utskott har ett eget kansli som består av en kanslichef och fem till tio tjänstemän.
Utskottskanslierna hjälper ledamöterna att ta fram beslutsunderlag, skriva utlåtanden över vissa EU-dokument samt följa upp och utvärdera riksdagsbeslut. De hjälper också till i arbetet med forsknings- och framtidsfrågor.
De tjänstemän som förbereder och föredrar ärenden för ledamöterna i utskottet kallas för föredragande. Bland tjänstemännen finns också kontorspersonal som har hand om det löpande kansliarbetet.
Tjänstemännen är partipolitiskt neutrala och behåller sina jobb även om majoritetsförhållandena i riksdagen ändras efter ett val.
EU-nämndens kansli
Regeringen ska samråda med EU-nämnden i frågor som rör EU. I nämnden sitter lika många ledamöter som i utskotten, det vill säga 17 stycken. På EU-nämndens kansli arbetar en kanslichef och fem tjänstemän.
Utvärderings- och forskningssekretariatet
En särskild enhet stödjer utskotten i arbetet med att följa upp och utvärdera riksdagsbeslut samt med forsknings- och framtidsfrågor. Utskottens uppföljningar, utvärderingar och forskningssammanställningar publiceras i serien Rapporter från riksdagen, RFR. RFR-serien innehåller även utskottens öppna utfrågningar.
Rapporter från riksdagen
Administrativa avdelningen
Administrativa avdelningen består av ekonomienheten, hr-enheten och enheten ledamotsadministration. Avdelningen ger även administrativt stöd till Riksdagens justitieombudsmän, JO, och koordinerar det administrativa stödet till riksdagens nämnder, som till exempel Valprövningsnämnden och Riksdagens arvodesnämnd.
Ekonomienheten
Ekonomienheten ansvarar för ekonomiadministrativa uppgifter. Utöver detta är en av enhetens främsta uppgifter att ta fram förslag till anslag på statens budget för riksdagen och Riksdagsförvaltningen. Ekonomienheten tar också fram förslag till årsredovisning och tertialrapporter för Riksdagsförvaltningen samt till anslagsdirektiv för riksdagens myndigheter.
Enheten samordnar upphandlingsverksamheten och betalar ut stöd till partierna och partigrupperna i riksdagen.
HR-enheten
HR-enheten har hand om personal- och löneadministrativa uppgifter. Enheten ansvarar också för kollektivavtalsförhandlingar för Riksdagsförvaltningen och på central nivå för riksdagens myndigheter. Även stödet till chefer inom personalområdet och till den verksamhetsövergripande kompetensutvecklingen tillhör enhetens ansvarsområde.
Enheten samordnar dessutom arbetsmiljöfrågorna, ansvarar för friskvård och förmedlar företagshälsovård till ledamöter och anställda.
Enheten ledamotsadministration
Enheten ledamotsadministration sköter ärenden som gäller administrationen kring ledamöterna, till exempel frågor om ledamöternas arvoden, ersättningar och pensioner.
Enheten tar också hand om introduktionen av nya ledamöter och ersättare. När en ledamot avgår hjälper enheten till vid frågor om till exempel inkomstgarantier och omställningsstöd. Ärenden som gäller resor för riksdagsledamöter och anställda inom Riksdagsförvaltningen är andra frågor som handläggs av enheten.
Serviceavdelningen
Serviceavdelningen har ansvar för att ge stöd och service till riksdagen, ledamöterna, partikanslierna och Riksdagsförvaltningen. I avdelningen ingår säkerhetsenheten, fastighetsenheten, enheten intern service och enheten riksdagstryck. Vid serviceavdelningen arbetar cirka 200 personer.
Säkerhetsenheten
Säkerhetsarbetet bidrar till att riksdagen kan vara ett öppet och tillgängligt parlament. Säkerhetsenheten arbetar för att Riksdagsförvaltningen och riksdagen ska ha ett verksamhetsskydd och säkerhetsskydd som står i relation till skyddsvärden, hot och sårbarheter. Säkerhetsarbetet ska också säkerställa riksdagens förmåga att verka i hela hotskalan, det vill säga såväl i vardagen och vid incidenter och kriser som vid krigsfara och krig.
Fastighetsenheten
Riksdagens hus tillhör det svenska kulturarvet och samtidigt ska de fungera som en modern arbets¬plats för ledamöter och Riksdagsförvaltningen samt partikanslier. Fastighetsenheten ansvarar för renovering och utveckling av byggnaderna, för lokalförsörjning och för inköp och underhåll av möbler, inredning och konst. Arbetet med riksdagens byggnader följer en långsiktig plan för att skapa bästa möjliga förutsättningar för ledamöternas och riksdagens arbete även i framtiden.
Framtidens riksdagshus
Enheten intern service
Den dagliga servicen ska bidra till att ledamöterna kan fokusera på sitt politiska uppdrag. Enheten intern service har bland annat hand om restaurangverksamhet, barnverksamhet, posthantering, lokalvård, lokalbokning, växel, servicecenter och servicen i plenisalen.
Enheten riksdagstryck
Riksdagens arbete dokumenteras i riksdagstrycket. Till riksdagstrycket hör bland annat propositioner, motioner, betänkanden och riksdagsskrivelser. Enheten riksdagstryck producerar, samordnar och distribuerar riksdagstrycket. Enheten fungerar också som interntryckeri åt riksdagsledamöterna och Riksdagsförvaltningen, partigruppernas kanslier, riksdagens myndigheter med flera.
It-avdelningen
It-avdelningen ansvarar för it-stödet till ledamöterna, Riksdagsförvaltningen och partigruppernas kanslier. Avdelningen utvecklar och underhåller it-tjänster samt ansvarar för it-arkitektur och teknisk infrastruktur.
It-avdelningen producerar också alla tv-sändningar från riksdagen.
Kommunikationsavdelningen
Kommunikationsavdelningen arbetar för att öka öppenheten och tillgängligheten till information om riksdagen, riksdagens arbete och EU.
I kommunikationsavdelningen ingår enheten kommunikationsplanering, enheten press, redaktion och utveckling, enheten för besök, utbildning och evenemang, Riksdagsbiblioteket samt sekretariatet för demokratijubileet.
På kommunikationsavdelningen arbetar cirka 110 personer.
Enheten kommunikationsplanering
Enheten kommunikationsplanering ansvarar bland annat för kommunikationsstrategi, riksdagens grafiska profil och varumärke, riksdagens intranät samt trycksaker.
Enheten press, redaktion och utveckling
Enheten press, redaktion och utveckling ansvarar för pressfrågor, webbplatserna riksdagen.se och Sveriges riksdags EU-information, riksdagens öppna data samt svarsservice om riksdagen och EU.
Enheten för besök, utbildning och evenemang
Enheten besök, utbildning och evenemang ansvarar för besöksverksamheten i riksdagen. För allmänheten ordnas guidade visningar i riksdagshuset varje vecka. Man tar också emot skolklasser på studiebesök och tar fram material om riksdagens och EU:s arbete som lärare kan använda i undervisningen. Enheten planerar och genomför också evenemang.
Riksdagsbiblioteket
Riksdagsbibliotekets främsta uppgift är att förse riksdagen med beslutsunderlag. Riksdagsbiblioteket erbjuder också tjänster för omvärldsbevakning och informationsförsörjning för ledamöter och tjänstemän.
Biblioteket är specialiserat på juridik, statsvetenskap och riksdagsdokument och öppet för alla.
Riksdagsbiblioteket
Sekretariatet för demokratijubileet
Riksdagen uppmärksammar demokratins genombrott i Sverige med ett demokratijubileum som pågår 2018–2022. Sedan februari 2018 finns Sekretariatet för demokratijubileet inrättat på kommunikationsavdelningen. Enheten arbetar med de olika aktiviteterna för jubileumsfirandet.
Webbplatsen Fira demokratin!