Karl-Erik Persson (V)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Vänsterpartiet
- Titel
- Byggnadsarbetare
- Född år
- 1941
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 1985-09-29 – 1998-10-05
Arbetsmarknadsutskottet
- Suppleant
- 1994-10-17 – 1996-09-16
- Suppleant
- 1991-10-07 – 1992-10-12
- Ledamot
- 1989-10-03 – 1991-09-29
- Suppleant
- 1988-10-02 – 1989-10-03
- Suppleant
- 1985-09-29 – 1988-10-01
Trafikutskottet
- Ledamot
- 1994-10-10 – 1998-10-04
- Suppleant
- 1992-10-12 – 1994-10-01
Socialförsäkringsutskottet
- Suppleant
- 1988-10-02 – 1989-10-03
- Suppleant
- 1985-09-29 – 1988-10-01
Lagutskottet
- Suppleant
- 1996-09-24 – 1998-10-04
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Rdl 1985- Suppleant i Socialförsäkringsutskottet 85/86-88/89, Arbetsmarknadsutskottet 85/86-88/89, 91/92 och 94/95-95/96, Trafikutskottet 92/93-93/94, Lagutskottet 96/97-97/98. Ledamot av Arbetsmarknadsutskottet 89/90-90/91 och Trafikutskottet 94/95-97/98. Kvittningsman 88/89-97/98 (ersättare 88/89-93/94).
Bostadsort
Kopparberg
Utbildning
Metallarbetare 55-64. Verkstadsutbildning 57. Gruvarbetare 64-83. Fackliga kurser på Brunnsvik 69-70. Kurser i sprängningsteknik i Nora 84. Byggnadsarbetare (betongborrare) 84-85.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Ledamot av styrelsen för Ljusnarsbergs VPK/V-avdelning och Örebro läns VPK/V-distrikt.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot av styrelsen för Länsstyrelsen i Örebro län 99-.
Kommunala uppdrag
Ledamot av skolstyrelsen i Ljusnarsbergs kommun 80-82 och taxeringsnämnden.
Föräldrar
Metallarbetaren Anders Wilhelm Persson och Agnes Valborg Andersson
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Internationell handel, miljö och utveckling
Motion 1997/98:N275 av Hanna Zetterberg m.fl. (v)
Motion till riksdagen 1997/98:N275 av Hanna Zetterberg m.fl. v Internationell handel, miljö och utveckling 1 Inledning Miljöfrågornas omfattning och betydelse i handelsfrågor har uppmärksammats av allt fler aktörer som t ex internationella handelssammanslutningar och miljöorganiationer. I takt med att kunskapen kring- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 18
- Utskottsberedning
- ---------1997/98:JoU14 1997/98:NU13
- Riksdagsbeslut
- (18 yrkanden): , , 9 saknar beslutsinformation
Alternativa fordonsbränslen
Motion 1997/98:N270 av Karl-Erik Persson m.fl. (v)
Motion till riksdagen 1997/98:N270 av Karl-Erik Persson m.fl. v Alternativa fordonsbränslen 1. Inledning Trots bevisat negativa miljöeffekter är bilen ett nödvändigt fordon till hjälp och nytta för många människor. Att ha bil höjer välfärden och betyder mycket för människor. Av miljö- och trafiksäkerhetsskäl ser vi- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 18
- Utskottsberedning
- ---------1997/98:JoU26 1997/98:NU8 1997/98:SkU18
- Riksdagsbeslut
- (18 yrkanden): , , 9 saknar beslutsinformation
De muntliga frågestunderna
Motion 1997/98:K513 av Kenneth Kvist m.fl. (v)
Motion till riksdagen 1997/98:K513 av Kenneth Kvist m.fl. v De muntliga frågestunderna EU-medlemskapet och den nya budgetprocessen är exempel på stora förändringar under den senaste mandatperioden, där riksdagens inflytande visavi regeringen försvagats. Den nya frågestunden är, ehuru en kanske begränsad formsak, något- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- -1997/98:KU27
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): , , 1 saknar beslutsinformation
Samkörning av varor
Motion 1997/98:Sk708 av Karl-Erik Persson (v)
Motion till riksdagen 1997/98:Sk708 av Karl-Erik Persson v Samkörning av varor En stor del av transporterna med lastbil sker i tätorter på korta sträckor. Det är transporter av gods och varor till detaljhandeln, till byggarbetsplatser, interna företagstransporter, etc. Det är en form av vägtrafik som är svår att ersätta- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- -1997/98:SkU16
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): , , 1 saknar beslutsinformation
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Motion 1997/98:T216 av Johan Lönnroth m.fl. (v)
Motion till riksdagen 1997/98:T216 av Johan Lönnroth m.fl. v Utgiftsområde 22 Kommunikationer 22 Kommunikationer Regeringens förslag Anslagsförändring A 1 Vägverket: Administration ram 1 209 781 44 000 A 2 Vägverket: Väghållning och statsbidrag ram 11 835 873 2 300 000 A 3 Banverket: Sektorsuppgifter ram- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 28
- Utskottsberedning
- --------------1997/98:SkU18 1997/98:TU1 1997/98:TU10
- Riksdagsbeslut
- (28 yrkanden): , , 14 saknar beslutsinformation
Gång- och cykeltrafik
Motion 1997/98:T212 av Karl-Erik Persson m.fl. (v)
Motion till riksdagen 1997/98:T212 av Karl-Erik Persson m.fl. v Gång- och cykeltrafik 1 Cykel är resurssnål och biobränsledriven I Agenda 21, Riokonferensens handlingsprogram undertecknat av Sverige, anges att den övergripande utgångspunkten ska vara att främja effektiva och miljömässigt sunda transportsystem. Kollektivtrafik- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- -1997/98:TU1
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): , , 1 saknar beslutsinformation
Stockholmstrafiken
Motion 1997/98:T211 av Per Sundgren m.fl. (v)
Motion till riksdagen 1997/98:T211 av Per Sundgren m.fl. v Stockholmstrafiken 1 Miljöanpassa trafiken i Stockholms län Vägnätet i Stockholms län och landet i övrigt är i stort sett färdigbyggt. I själva vägnätet ska endast de sista flaskhalsarna och vissa olycksdrabbade sträckor byggas bort. I stället ska vi investera- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 10
- Utskottsberedning
- -----1997/98:TU5
- Riksdagsbeslut
- (10 yrkanden): , , 5 saknar beslutsinformation
Posten
Motion 1997/98:T808 av Karl-Erik Persson m.fl. (v)
Motion till riksdagen 1997/98:T808 av Karl-Erik Persson m.fl. v Posten 1 Postens konkurrenssituation Posten måste få möjlighet att sätta lokala priser anpassade till de lokala kostnaderna och förutsättningarna. Bestämmelserna i postlagen om enhetliga priser och Postens avtal med staten gör att Posten i dag helt saknar- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 10
- Utskottsberedning
- -----1997/98:SkU5 1997/98:TU13
- Riksdagsbeslut
- (10 yrkanden): , , 5 saknar beslutsinformation
Katamaraner
Motion 1997/98:T614 av Karl-Erik Persson m.fl. (v)
Motion till riksdagen 1997/98:T614 av Karl-Erik Persson m.fl. v Katamaraner Användningen av katamaraner, s k höghastighetsfärjor, för passagerartrafik i Sverige har ökat under de senaste åren. Ur miljösynvinkel är katamaraner ett dåligt alternativ för person- och godstransporter jämfört med de färjor de oftast ersätter.- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- -1997/98:TU1
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): , , 1 saknar beslutsinformation
Sjöfartspolitiken
Motion 1997/98:T612 av Karl-Erik Persson m.fl. (v)
Motion till riksdagen 1997/98:T612 av Karl-Erik Persson m.fl. v Sjöfartspolitiken Inledning Svensk sjöfart befinner sig idag i en besvärlig situation. Hot om utflaggning och fartygsregistreringar i Norge med låglönebesättningar som används i svenska vatten har satt de svenska rederierna under hård konkurrens. Risken- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 16
- Utskottsberedning
- --------1997/98:TU1 1997/98:TU10
- Riksdagsbeslut
- (16 yrkanden): , , 8 saknar beslutsinformation
Transportvillkoren för Gotland
Motion 1997/98:T610 av Ingrid Burman m.fl. (v)
Motion till riksdagen 1997/98:T610 av Ingrid Burman m.fl. v Transportvillkoren för Gotland Gotland måste ges rimliga transportvillkor Gotland måste ha samma villkor som andra regioner för gods- och persontransporter. Att detta uppfylls är nödvändigt för Gotlands utveckling. Jordbruket är fortfarande en viktig basnäring- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 4
- Utskottsberedning
- --1997/98:TU1
- Riksdagsbeslut
- (4 yrkanden): , , 2 saknar beslutsinformation
Järnväg mellan Kalmar - Karlskrona
Motion 1997/98:T533 av Karl-Erik Persson m.fl. (v)
Motion till riksdagen 1997/98:T533 av Karl-Erik Persson m.fl. v Järnväg mellan Kalmar Karlskrona Kustpilen mellan Karlskrona och Malmö blev en succé. Antalet resande med järnväg har ökat märkbart. Kommunerna i inre Kalmar län har numera en snabb kontakt med residensorten. Invånarna i södra Kalmar län har fått en snabbare- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- -1997/98:TU10
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): , , 1 saknar beslutsinformation
Inlandsbanan
Motion 1997/98:T532 av Bengt Hurtig m.fl. (v)
Motion till riksdagen 1997/98:T532 av Bengt Hurtig m.fl. v Inlandsbanan Regeringens förslag när det gäller Inlandsbanan bör innebära att den mångåriga osäkerheten om Inlandsbanans existens får anses bruten. I avsnitt 4. Nya villkor för Inlandsbanan under utgiftsområde 22 erkänner regeringen banans strategiska betydelse- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 8
- Utskottsberedning
- ----1997/98:TU1
- Riksdagsbeslut
- (8 yrkanden): , , 4 saknar beslutsinformation
Nobelbanan
Motion 1997/98:T509 av Anders Svärd (c) och Karl-Erik Persson (v)
Motion till riksdagen 1997/98:T509 av Anders Svärd c och Karl-Erik Persson v Nobelbanan Sammanfattning Nobelbanan innebär att en ny järnvägssträcka anläggs mellan Örebro, Karlskoga och Kristinehamn. För närvarande utgör denna del en felande länk, när det gäller att binda ihop Oslo och Stockholm. Beräkningar visar att- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- -1997/98:TU10
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): , , 1 saknar beslutsinformation
Polletering av resgods inom Europa
Motion 1997/98:T504 av Karl-Erik Persson (v)
Motion till riksdagen 1997/98:T504 av Karl-Erik Persson v Polletering av resgods inom Europa Sveriges EU-inträde skulle medföra fri rörlighet för människor, tjänster, varor och kapital hette det i propagandan. Vad gäller det sistnämnda har löftena med dystra konsekvenser som följd infriats. Mycket anmärkningsvärt är- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 4
- Utskottsberedning
- --1997/98:TU1
- Riksdagsbeslut
- (4 yrkanden): , , 2 saknar beslutsinformation
Klarastrandsleden
Motion 1997/98:T348 av Per Sundgren och Karl-Erik Persson (v)
Motion till riksdagen 1997/98:T348 av Per Sundgren och Karl-Erik Persson v Klarastrandsleden Klarastrandsleden är en av Stockholmsregionens största genomfartsleder. Trafikmängden är många gånger större än vad som i vanliga fall brukar motivera motorvägsstandard. I dag är Klarastrandsleden endast tvåfilig. Dessutom finns- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- -1997/98:TU10
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): , , 1 saknar beslutsinformation
Förenklade självdeklarationer
Motion 1997/98:Sk818 av Per Rosengren m.fl. (v)
Motion till riksdagen 1997/98:Sk818 av Per Rosengren m.fl. v Förenklade självdeklarationer 1 Deklarationstidpunkt Den nya förenklade deklarationen har i många avseenden inneburit en minskning i arbetsbelastningen inom landets skattemyndigheter. Samtidigt har det inneburit att vissa arbetstoppar har förskjutits under- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 6
- Utskottsberedning
- ---1997/98:SkU19
- Riksdagsbeslut
- (6 yrkanden): , , 3 saknar beslutsinformation
Miljöavgift på torv
Motion 1997/98:Sk691 av Lennart Beijer m.fl. (v)
Motion till riksdagen 1997/98:Sk691 av Lennart Beijer m.fl. v Miljöavgift på torv Torv är en växande naturresurs. Årligen skördas 1 miljoner kubikmeter odlingstorv och 34 miljoner kubikmeter energitorv. Detta sker på ett antal torvmossar i framför allt Värmland, Härjedalen, Jämtland och Småland. De drygt tusentalet arbetstillfällen- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- -1997/98:SkU18
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): , , 1 saknar beslutsinformation
Skatt på spillvärme
Motion 1997/98:Sk688 av Lennart Beijer m.fl. (v)
Motion till riksdagen 1997/98:Sk688 av Lennart Beijer m.fl. v Skatt på spillvärme Hela samhället måste inriktas mot effektivare användning av el- och värmeenergi. För att det skall bli en positiv utveckling på detta område är det enligt vår mening nödvändigt att förändra energiskattesystemet i grunden. Det vore klokt- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- -1997/98:SkU18
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): , , 1 saknar beslutsinformation
Differentierad skatt på fordonsbränslen
Motion 1997/98:Sk686 av Bengt Hurtig m.fl. (v)
Motion till riksdagen 1997/98:Sk686 av Bengt Hurtig m.fl. v Differentierad skatt på fordonsbränslen De ökade skatterna på fordonsbränslen är ett betydande regionalpolitiskt problem för skogslänen och glesbygden även om skattehöjningarna är miljöpolitiskt välmotiverade. Särskilt för lågavlönade kan höjningarna vara kännbara.- Inlämnad
- 1997-10-06
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- -1997/98:SkU18
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): , , 1 saknar beslutsinformation